Mange elever har negativ selvopfattelse

Knap halvdelen af de 13-14- årige piger har problemer med deres følelsesmæssige selvopfattelse, viser en undersøgelse fra sjællandsk kommune

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansklæreren er overvejende en positiv figur, der udfordrer eleverne og opleves som fagligt dygtig. Men samme dansklærer er ikke altid god til at se eleven og give opmærksomhed til den enkelte. Og det er grundlæggende, for det er dér, elevens selvopfattelse bliver skabt.

Det er bare én konklusion, psykolog Benny Andersen Emmery fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) i Vær-løse har fået ud af sin undersøgelse om elevers selvopfattelse. Han har spurgt 242 børn i 13-14-års-alderen i en sjællandsk kommune, hvordan de har det med egne skolepræstationer, udseende, atletiske præstationer, social- og følelsesmæssig selvopfattelse, og hvordan de selv opfatter deres adfærd, deres status i familien og deres fritid. Undersøgelsen er hans ph.d.-afhandling.

Et andet resultat af undersøgelsen er, at omkring 40 procent af eleverne i 8. klasse i den pågældende kommune opfatter deres egne skolepræstationer negativt.

De områder, hvor elevernes selvopfattelse er mest negativ, er skolepræstationer, det atletiske/kropslige hvor procenten er næsten lige så høj (39 procent) det følelsesmæssige (30 procent), deres udseende (28 procent) og den sociale selvopfattelse (22 procent).

Pigerne trives dårligst

Ud af de 242 elever er der tolv, der har en meget negativ selvopfattelse på de fleste områder. Det svarer til fem procent. Men det mest bemærkelsesværdige er her, at ti af dem er piger.

I det hele taget har pigernes selvopfattelse det væsentligt dårligere end drengenes. Det ses især på det følelsesmæssige område, når det gælder atletisk selvopfattelse, samt på det sociale område og det skolerelaterede.

»Det er bekymrende, at 45 procent af pigerne i den alder viser sig at have problemer i forhold til deres følelsesmæssige selvopfattelse. Desværre passer det med andre undersøgelser, der viser, at en del piger i 16-17-års-alderen har det rigtig dårligt. Vi ved også, at nogle af de piger, der som små virker, som om de kan klare alting, kan få det meget dårligt, når de bliver ældre«, siger Benny Emmery.

Han fortæller, at årsagerne ikke er lette at aflæse. Der er tale om et komplekst problem. Det er ikke kun piger, der har svaret, at de er meget generte, bange eller ikke kan lide sig selv. På den måde er det ikke en velafgrænset gruppe i undersøgelsen.

14 procent af eleverne har en meget positiv selvopfattelse på alle områder.

Benny Emmery har undervejs fundet ud af, at det er meget forskelligt, hvilke områder der betyder mest for de enkelte børn. For eksempel har den atletiske selvopfattelse en meget stor betydning for børn i mange amerikanske undersøgelser, han har læst, mens dette område ikke har nogen særlig betydning for danske børn.

Vigtigt at blive set

Hensigten har været at finde ud af, i hvor høj grad elevernes selvopfattelse bliver påvirket af centrale personer i børnenes liv forældre, dansklærer og kammerater. Og undersøgelsen viser, at der er sammenhæng mellem en persons selvopfattelse og hans/hendes relation til andre.

Elever med dårligt selvværd oplever, at deres lærer ikke i tilstrækkelig grad formår at skabe en følelse af fællesskab i klassen. Men langt de fleste af disse elever oplever ikke, at de bliver set af deres dansklærer. Desuden har de en negativ oplevelse af deres relation til deres far og mor.

»Det er helt grundlæggende for vores selvopfattelse, at vi føler os set. Som dén, vi er. Det er simpelt hen dér, vores selvopfattelse bliver skabt. Og dét, at vi kan noget, at vi mestrer noget, betyder også meget for vores selvopfattelse. Alligevel oplever disse elever mest, at deres lærer er fagligt dygtig og i stand til at lære dem noget, men de føler sig ikke set som individer af læreren«, fortæller Benny Emmery.

»Børn med lavt selvværd har utrolig svært ved at opleve, at de kan noget. Derfor er det meget vigtigt, at deres lærere ser dem, roser og anerkender dem«.

»Jeg mener, der burde være meget større fokus på det personlige aspekt. For eksempel burde dette arbejde og de psykologiske fag have større betydning i læreruddannelsen. Lærerne vil blive mere anerkendt, hvis de er gode til at rumme børnene. Provokatorisk kan man sige, at når det er svært for nogle lærere at se børnene, handler det måske om lærernes egen negative selvopfattelse. Jeg tror, man som lærer vil få stor benefit af at arbejde med sig selv«.

»Det er vigtigt at udvikle børnenes personlige kompetencer, men det er sandelig også betydningsfuldt at udvikle de professionelles personlige kompetencer«

Vær ærlig over for eleven

Benny Emmery undrer sig over, at nogle af de internationale undersøgelser har vist, at danske børn oplever sig selv som fagligt bedre, end de egentlig er. Det er slet ikke hans oplevelse, at danske elever overvurderer deres præstationer. Andre danske undersøgelser har da også vist, at omkring en fjerdedel af alle danske elever slet ikke kan fortælle om noget, de er gode til.

»Lige nu skriver medierne, at specialundervisning giver mange elever en negativ selvopfattelse, men det viser min undersøgelse altså også, at mange andre elever har«.

I undersøgelsen skriver Benny Emmery, at man skal tænke over, hvordan man kan øge elevernes selvopfattelse, men at man selvfølgelig skal passe på ikke at skabe en egoistisk tyran.

»Som lærer og som voksen skal man turde være modspiller. Man skal kun sige, at eleven er god til noget, når det er sandt. Man skal være ærlig. Børn med dårligt selvværd mærker udmærket, når de voksne lyver. Men elever med negativ selvopfattelse har brug for at få nogle opgaver, de kan mestre. De skal opleve: jeg klarede det, og de skal også opleve andre børn og deres mestring af tingene«.

Han mener, at det er godt, at så mange skoler i dag arbejder med børnenes sociale kompetencer, og han understreger, at lærernes individuelle samtaler med eleverne er vigtige. Det er her, læreren kan finde ud af, hvordan eleven opfatter sig selv.

hlauritsen@dlf.org