Ledelse forlader skole

Samarbejdsproblemer endte med, at både inspektør og viceinspektør forlader Nordgårdskolen i Århus

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleinspektør Jørgen Sand og viceskoleinspektør Jette Lauritsen forlader 1. marts Nordgårdskolen i Brabrand ved Århus efter længere tids samarbejdsproblemer mellem ledelsen og skolens lærere.

Problemerne førte i efteråret til, at Århus Kommunes skolevæsen satte konsulentfirmaet Nellemann til at komme med nogle bud på, hvordan det psykiske arbejdsklima kunne forbedres, men da resultaterne af en række interview med ansatte blev fremlagt for ledelsen i sidste uge, endte det med, at skoledirektør Jens Nygaard udsendte en kortfattet pressemeddelelse, hvor der står, at både Jørgen Sand og Jette Lauritsen skønner, 'at det ikke er muligt at genetablere tilliden i forhold til lærerpersonalet, hvorfor de har besluttet at fratræde deres stillinger'.

I lokale medier er der blevet gættet på årsagerne til samarbejdsproblemerne, men ingen af sagens hovedpersoner ønsker at kommentere situationen. Det gør lærerne heller ikke. Deres tillidsrepræsentant Poul-Ejnar Andersen har kun denne kommentar:

'Der dukker nye mediehistorier op hver dag, og der bliver gættet i den ene og den anden retning, men det eneste, lærerne ønsker sig, er ro'.

Problemerne gik op i en spids i august sidste år, da lærerne ikke kunne få en klar fordeling af fagene eller få et færdigt skema. 58 ud af 60 skemaer var desuden fyldt med fejl. Situationen blev af skoleinspektør Jørgen Sand forklaret med knas med edb-systemet Matrix, men stemningen var så dårlig, at lærerne mistede tilliden til ledelsen. I et brev, som blev sendt til skoledirektøren i oktober, klagede de over en lang række punkter, blandt andet dårligt arbejdsmiljø og svigtende kommunikation.

Nordgårdskolen har over 90 procent tosprogede elever, men samarbejdsproblemerne har ikke noget med elevsammensætningen at gøre.

Der dukker nye mediehistorier op hver dag, og der bliver gættet i den ene og den anden retning, men det eneste, lærerne ønsker sig, er ro