Debat

Kroppen i folkeskolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen s nummer 49, 1995, har på forsiden et varsel om en artikel om det praktisk-musiske i folkeskolen.

Spændt slår man op, men skuffes endnu en gang. Ikke et ord om idrættens placering i skolen!

Som særligt interesserede i et af de fire største fag i folkeskolen finder vi det dybt frustrerende, at faget idræt ofres så lidt opmærksomhed i vort fagblad. De fleste eksperter er ellers forrygende enige om, at kroppen bør have en særdeles central placering i elevernes skoledag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I samarbejde med de to store idrætsorganisationer, Danske Gymnastik og Idrætsforeninger og Dansk Idræts-Forbund (redaktionen) udarbejdede Dansk Idrætslærerforening og Dansk Skoleidræt et særdeles flot og anvendeligt materiale: Kroppen i Skolen, temauge 41, som nu er købt af langt over halvdelen af skolerne i Danmark. De fleste af disse skoler har holdt featureuger med materialet, og vore tilbagemeldinger mere end antyder, at det var en succes, og hvad der for os er endnu vigtigere: Det blev en succes langt ud over idrætslærernes kreds. Mange undervisere blev gjort opmærksom på, at kroppen ikke blot er et redskab, der bringer hovedet i skole. Ja, faktisk tror vi, at Kroppen i Skolen-initiativet, der ikke blot drejer sig om et omfattende featuremateriale, men også en stribe meget populære temahæfter, der udgives kontinuerligt og til meget lave priser, har gjort mere end 90 procent af danske folkeskolelærere mere bevidste om, at kroppen ikke må glemmes i skolens hverdag. Det er derfor tankevækkende, at vort 'fagblad' Folkeskolen med slet skjult og hånlig arrogance totalt overser ethvert vink med en hvilken som helst vognstang og fuldstændigt undlader at omtale disse initiativer på trods af adskillige tilsendte pressemeddelelser og andre tilbud om hjælp!

Vi kan kun forestille os, at det må skyldes, at det endnu ikke er gået op for de ansvarlige på såvel redaktionen som i hovedstyrelsen, at kroppen skal have sin plads ikke blot hos eleverne, men i høj grad også hos deres undervisere. Heldigvis ved de fleste lærere det efterhånden, men vi må stadig undre os over, hvornår det går op for redaktionen af Folkeskolen!

I øvrigt mener vi, at det ville klæde enhver sammenkomst i vor fagforening, om man af og til under møder og konferencer gav kroppen en chance. Vi vil hjertens gerne stille op med et lille 'krops-program' ved næste kongres. Hver gang vi prøver det i vore egne rammer, giver det positiv feedback alene ved, at folk er mere vågne ved de næste indlæg.

Peter Jelsgaard

formand for Dansk Skoleidræt