Duel mellem Frank Jensen og Ulla Tørnæs

Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) og Frank Jensen (S) kridter banen op for et eventuelt nyt folkeskoleforlig, når de mødes til offentlig diskussion på Dagbladet Politiken i aften tirsdag. Frank Jensen mener, at regeringen er begyndt at pille ved fundamentale værdier i den danske fælles folkeskole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Danske skoleelevers middelmådige læse- og matematikfærdigheder løses ikke ved at pøse flere timer ud over eleverne. I stedet skal pædagogikken udvikles til gavn for eleverne med indlæringsvanskeligheder", erklærer Socialdemokratiets uddannelsesordfører i modsætning til Venstre-ministeren.

"Det bekymrer mig, når regeringen i sit ideologiske korstog nu også begynder at pille ved fundamentale værdier i den danske fællesskole, folkeskolen", fortsætter Frank Jensen.

"Det er en dårlig ide, når regeringen vil give skolerne mulighed for at dele eleverne op på forskellige hold i over halvdelen af undervisningstimerne, og på den måde opdele eleverne i forskellige grupper. Det er langt fra tidligere tiders visioner om en fælles skole, hvor alle børn har adgang til samme sunde og stimulerende indlæringsmiljø", siger Frank Jensen.

Han kommer med et frisk 12 punkts-program fra den socialdemokratiske folketingsgruppe.

Det indeholder forslag om at gøre børnehaveklassen obligatorisk, en klar ansvarsfordeling mellem forældre og skolen, klassen skal bevares som skolens enhed, de faglige mål for undervisningen skal skrives ned, engelsk skal være obligatorisk fra 3. klasse og naturfag må ikke nedprioriteres.

De to sidste punkter i S-udspillet er: Bredbånd til alle skoler og alle børn, uanset social baggrund, skal have adgang til IT, samt mere efteruddannelse af lærerne i IT.