DPU med i LP-model-projekt

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, går nu samarbejde med UC Nordjylland om følgeforskning til 500 skolers arbejde med LP-modellen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"University College Nordjylland står med en LP-model, der har vundet så stor udbredelse, at vi i dag står med et unikt materiale, som er til gavn for forskningen og først og fremmest til gavn for danske skoler og dagtilbud. Sammen med forskere fra DPU og med samarbejdspartnerne fra praksis kan vi skabe en både vigtig og fremadrettet professionalisering af lærere og pædagogers hverdag", siger Ole Hansen fra University College Nordjylland, der har eneret på modellen i Danmark. Han er leder af et nyt center, Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis, hvor det nye forskningssamarbejde har hjemme.

MånedsmagasinetUnderviserehar tidligere beskrevet, at det har været et problem at få penge til følgeforskning til det store LP-model-projekt. Oprindelig var der bevilget satspuljemidler til et stort statslige forsøgsprojekt, men de faldt bort, da UCNordjylland fik eneret til modellen i Danmark.