Lærerstuderende vil have mere special- og tosprogsundervisning

Specialpædagogik og dansk som andetsprog er separate linjefag i den nuværende læreruddannelse. Men de studerende vil have den dimension ind i alle de pædagogiske fag. De vil også have et særligt metodefag og krav om B-niveau på linjefagene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"På læreruddannelsen er det en nødvendighed, at de studerende uddannes til at kunne varetage en undervisning, der også rummer elever med særlige behov og forudsætninger, som eksempelvis elever med mindre adfærdsmæssige vanskeligheder og elever med et andet

modersmål end dansk", lyder det fra de lærerstuderende i en udtalelse fra deres årsmøde i Jelling i weekenden.

De lærerstuderende mener ikke, at alle lærere skal kunne forestå specialundervisning, men alle lærere skal kunne forstå elevernes vanskeligheder og identificere deres særlige behov. Derfor vil de studerende have undervisning i diagnoser og grundlæggende undervisningsmæssige redskaber i de pædagogiske fag, psykologi, pædagogik og almen didaktik.

På samme måde mener de, at dansk som andetsprog ikke kun skal være et særskilt fag eller et forløb i linjefaget dansk, men en del af alle fag.

"De studerende bør i løbet af ders uddannelse blive i stand til at tilretelæge al undervisning i folkeskolens forskellige elever lærer det, de skal uanset hvilke sproglige og kulturelle forudsætninger de har", står der i udtalelsen.

Nyt metodefag og krav om B-niveau

De lærerstuderende mener, at der mangler et grundlæggende metodefag på uddannelsen. Sådan et fag skulle gøre dem i stand til bruge videnskabsteoretiske metoder og hjælpe dem i arbejdet med bachelorprojektet.

Samtidig forslår de, at man hæver kravene til de studende i forhold til valg af linjefag.

"Når fremtidens lærere skal kunne leve op til de målsætninger, samfundet stiller, så er det nødvendigt, at der på læreruddannelsen stilles høje krav til de lærerstuderende. Et af kravene må være, at lærerstuderende kun kan vælge de linjefag, som de har uddannet sig inden for på derse kompetencegivende uddannelse med som minim et bestået B-niveau".