Ingen udsigt til læse-professor

Læsning er alt for snævert et felt til, at det kan få sin egen professor på DPU, mener rektor Lars-Henrik Schmidt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det vrimler ikke ligefrem med danske professorer, der forsker i læsning. Faktisk er der kun én, nemlig Carsten Elbro på Københavns Universitet.

Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) har intet professorat i læseindlæring, og der er heller ikke udsigt til, at DPU får ét.

»Et professorat er ikke en åbenbaring. Vi har allerede de fremmeste forskere på området, og det ville være forkert at satse på et professorat på så snævert et felt. Det svarer ikke til vores måde at tænke kompetencer på. Læsning hører til under kommunikative kompetencer«, siger rektor Lars-Henrik Schmidt.

Som forskningsinstitution skal DPU have en længere horisont end politikere, der straks reagerer, når OECD peger på et ømt punkt, mener han.

»Politikere drager overdrevne konklusioner mellem resultater af læsetest, og hvordan et barns skoleliv vil foregå. Børnene skal selvfølgelig lære at læse, men i dag er læsning andet end at læse i en bog. Det meste læsning foregår på en skærm, og det kræver en anden type læsestrategi end hidtil. Vi er forpligtet til at have forskere i læsning, og det har vi også. Vores forskning er fremtidssikret i modsætning til det nuværende fokus på læsning, som er bagudrettet«, siger Lars-Henrik Schmidt.

Det er en katastrofe, at DPU hverken har et professorat eller et institut i læsning, mener Erik Håkonsson, der er pensioneret lektor i psykologi og tidligere leder af det nu nedlagte Forum for Læseforskning. For der er nok at tage fat på.

»Hvornår skal vi begynde at lære børn at læse? Hvornår er tidspunktet det rette i forhold til deres lyst til at læse? Og hvad er den bedste metode? Alt det trænger vi til at få undersøgt«, siger Erik Håkonsson.

Selv mener han, at børn skal læse noget meningsfyldt fra starten frem for at arbejde med bogstavernes lyde. Men han indrømmer, at han ikke kan bygge sin holdning på dansk forskning.

»Vi mangler dokumenteret viden på en lang række områder. Dansk er et svært sprog, og vi har en unik skolestruktur med flere lærere omkring hver klasse. Derfor kan vi ikke læne os op ad udenlandsk forskning. Vi skal have vores egne læseforskere. Vi har et pædagogisk universitet, som bør forske i, hvordan lærere i folkeskolen bedst underviser eleverne i at læse«, siger Erik Håkonsson.

folkeskolen@dlf.org