Mia Elise Wied gennemgår SøgSmart med eleverne

Gratis værktøj skal lære eleverne, at Google ikke har svaret på alt

Ofte starter og slutter børn og unges informationssøgning på første side af Google. Nye værktøj skal åbne deres øjne for biblioteket og databaser.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvor kan I finde informationer om Karen Blixen?", spørger lærer Mia Elise Wied ud i klasseværelset.

"Google", lyder svaret fra en elev.

"Godt bud. Andre steder?"

Tavshed.

"Er der nogen, der går på biblioteket?", spørger læreren.

En enkelt hånd rækkes i vejret.

"Er det for at finde informationer til skoleopgaver?"

"Det er mest for at hygge mig og læse skønlitteratur", lyder svaret, og Mia Elise Wied følger op med at spørge, om eleverne kender til databaser.

Efter lidt betænkningstid kommer Wikipedia, Rigsarkivet og Clio Online på bordet som bud.

"De første to er i hvert fald steder, hvor meget information er samlet. Det sidste kan ikke rigtig kaldes en database", forklarer læreren.

Vi er i 9.x på Gilbjergskolen i Gilleleje fredag morgen. Klassen skal introduceres til det digitale informationssøgningsværktøj SøgSmart, som er udviklet af De Danske Centralbiblioteker og CFU.dk. Med i undervisningen er også klassens sædvanlige lærer Anne Kirstine Bach.

Hjælper eleven som kritisk undersøger

"Informationssøgning og kildekritik er en del af Fælles Mål i både dansk, historie og samfundsfag. Samtidig understøtter værktøjet arbejdet med elevpositionen 'eleven som kritisk undersøger'. Det er der ikke mange undervisningsmaterialer, der hjælper lærerne med i forvejen", siger udviklingskonsulent og bibliotekar Karen Myhre Jensen, der sammen med Mia Elise Wied har været med til at udvikle SøgSmart.

Eleverne skal igennem tre faser i informationssøgningen. I første fase 'Før I søger' skal eleverne lave en problemformulering, mindmap og konkrete søgespørgsmål.

Herefter skal de i fasen 'Mens I søger' vælge, hvilke søgeværktøjer, de vil bruge: Søgemaskiner, databaser eller biblioteket.

Endelig følger i fasen 'Efter I har søgt' kildekritik og vurdering af, om informationerne kan anvendes til at svare på de oprindelige søgespørgsmål.

Hele vejen igennem processen kan læreren fra sin egen computer give feedback til grupperne, der dukker op som gule lapper på deres skærme.

Blog: Eleverne undersøger ikke. De googler.

Børn fortaber sig på internettet

Ifølge Karen Myhre Jensen er 9.x's søgevaner ikke unormale for børn og unge. Google er klart førstevalg - for ikke at sige det eneste valg.

"Undersøgelser viser, at de oftest vælger det øverste resultat, som nogen har betalt for at få vist først, og hvis ikke de kan finde noget brugbart på første side med resultater, starter de helt forfra i stedet for at kvalificere deres søgning med yderligere søgeord. Og så har de en tendens til at fortabe sig på internettet, fordi det ene klik tager det andet. Vi kender det alle sammen: Vi vil finde oplysninger om Karen Blixen, og lige pludselig ser man Formel 1-videoer på Youtube", siger hun.

Derfor er to af de overordnede formål med værktøjet at gøre eleverne bevidste om, at der findes andre steder end Google at finde sine oplysninger - i dag er det for eksempel målet at eleverne skal finde frem til databasen forfatterweb.dk - og at holde søgningen på sporet ved hele tiden at veksle mellem at være i værktøjet og ude at søge informationer.

"Lærerne skal naturligvis sætte SøgSmart ind i en faglig kontekst, men det er en bud på, hvordan vi kan bringe biblioteksfagligheden ind i folkeskolen, uden der er en bibliotekar til stede, eller at klassen fysisk skal bevæge sig ned på biblioteket. Vi er eksperter i informationssøgning og kildekritik, som vi ved, unge mennesker har svært ved, men der er mange flere folkeskoler end biblioteker", siger Karen Myhre Jensen.

Kronik: Google-generationen søger i blinde

Svarer til støttehjul

I dag er der sat fire lektioner af til at introducere 9.x til værktøjet. Når de lærer det at kende, bør søgeprocessen dog gå hurtigere, forklarer bibliotekaren:

"Det handler om at få lært eleverne en metode, og når den sidder på rygraden, kan de forhåbentlig selv finde vej gennem de tre faser uden at have SøgSmart til hjælp. Det er ligesom støttehjul, som skal tages af på et tidspunkt, men som kan være nødvendige for at lære en teknik, der efterhånden bliver til tavs viden".

Klokken nærmer sig dagens første store frikvarter, og alle grupper i 9.x har efterhånden lagt sig fast på et overordnet søgespørgsmål.

"Hvor kan i finde informationer, I kan bruge til at besvare spørgsmålet 'Hvem var Karen Blixen som person'?", spørger Mia Elise Wied en gruppe bestående af to drenge.

Som de fleste andre grupper er førstevalget stadig søgemaskiner. "Men måske kan databaser også bruges", siger den ene dreng. "Det er bare svært at vide, når vi aldrig har prøvet at bruge dem før".

SøgSmart er gratis tilgængeligt via SøgSmart.dk og er udviklet med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen. Værktøjet har 3.-9. klassetrin som målgruppe, og arbejder med tre niveauer: Begynder, øvet og ekspert.

Powered by Labrador CMS