Anmeldelse

Sund eller farlig sport?

– Idræt som livsstil

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En velskrevet, lærerig og aktuel idrætsbog. En bog om idræt som livsstil, der i stor udstrækning henvender sig til folkeskolens ældste klasser, som har fokus på idrættens muligheder og faldgruber.

Efter mange år i skole- og uddannelsesverdenen er der altid bestemte idrætstemaer, som elever og studerende er interesserede i og netop denne bog tager fat i disse temaer på en god og forståelig måde, der sikkert vil give stof til eftertanke i en læringsproces i faget idræt og i de unges fritidsliv.

Bogen beskriver følgende områder: Idræt og sport er sundt, du bliver, hvad du spiser, drikker og ryger, ude på idrættens overdrev, idrætten på sprøjten, kampsport er det ikke farligt og når uheldet er ude

De forskellige områder i bogen behandler centrale og aktuelle problemstillinger i unges idrætsverden problemer som for eksempel doping, spiseforstyrrelser, hooliganisme og idrætsskader. Alle områder, som man naturligt kunne arbejde med i idræt i de ældste klasser og som kunne indfri forventningerne om en vidensdel i idrætsfaget, således at kundskabsområdet ville fremstå tydeligt for eleverne. Afslutningsafsnittet i bogen har overskriften »just do it«, en opfordring fra forfatteren til at fastholde unges lyst til at dyrke idræt trods de forhindringer, der kan være det er der bestemt ikke uenighed omkring, men er det nødvendigt at bruge et multinationalt, kommercielt slogan for at fastholde de unge?

Bogen behandler centrale emner i unges idrætsbillede, men bogen har en lille tendens til at gøre idræt til et sundhedsfag og mangler derfor måske en beskrivelse af glædesbegrebet i idrætten at vi dyrker idræt, fordi det er »glædesfyldt«, og fordi det er rart at bevæge sig sammen med andre.

Det ændrer dog ikke, at det er en rigtig god bog, som vil være meget brugbar i idrætsfaget, men også i tværfaglige sammenhænge.

Bogen anbefales til alle idrætslærere og specielt de lærere, der arbejder med folkeskolens ældste klasser.