Efter kun et år som Unicef Rettighedsskole kan forandringerne mærkes på Langelinieskolen i København.
Efter kun et år som Unicef Rettighedsskole kan forandringerne mærkes på Langelinieskolen i København.

Elever trives bedre efter et års "rettighedsskole"

Efter et år som Unicef Rettighedsskole ved eleverne på Langelinieskolen i København mere om deres rettigheder, og de trives bedre i skolen. Til næste sommer kaster yderligere tre skoler sig ud i at være såkaldte rettighedsskoler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere elever føler sig hørt i timerne. Flere føler, de kan få hjælp af en de voksne, når de har brug for det. Og langt flere er klar over, at der findes en Børnekonvention, og at der er regler mod mobning.

Efter kun et år som Rettighedsskole kan Langelinieskolen på Østerbro, som er den første Rettighedsskole i Danmark, mærke tydelige positive fremskridt i elevernes viden om rettigheder og trivsel i det hele taget. 76 procent af eleverne svarer i dag, at de er glade for at gå i skole. For et år siden gjaldt det 64 procent.

Som rettighedsskole har Langelinieskolen forpligtet sig at arbejde med fire byggesten; alle skal kende børns rettigheder - både forældre, lærere, elever og ledelse, Børnekonventionen skal inddrages i den daglige undervisning og hverdag og danne grundlag for skolens værdier, eleverne skal være medbestemmende omkring deres trivsel og fysiske rammer og skolen skal, udover et elevråd, have et demokratisk valgt rettighedsråd, som får magtbeføjelser af ledelsen og for eksempel laver en handlingsplan for skolens arbejde med rettigheder hvert år.

Eleverne får indflydelse

Eleverne får indflydelse

Et eksempel på elevmedbestemmelse er gennemførelsen af såkaldte tryghedsvandringer, hvor elever har været med rundt på skolen for at fortælle, hvor på skolen de føler sig mest og mindst trygge. Deres input til forbedringer er blevet taget alvorligt, og rapporten indikerer, at det seneste års fokus på for eksempel renere toiletter og bedre omgangstone har gjort eleverne tryggere og gladere.

Også lærerne er blevet spurgt, hvor meget det har betydet for deres arbejde og hverdag, at skolen er blevet Rettighedsskole. For eksempel svarede kun 7 procent af lærerne for et år siden ja til, at eleverne har en god forståelse for deres rettigheder og ansvar i forhold til konventionen. I dag gælder det 59 procent.

Til næste sommer får Danmark yderligere tre Unicef Rettighedsskoler: Christianshavns Skole og Ellebjerg Skole i København og Øster Starup Skole i Egtved.

Powered by Labrador CMS