Anmeldelse

Marc Chagall

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Næsten uanset hvilken vinkel man som lærer i billedkunst har lyst til at anlægge på sit fag, vil Marc Chagall (1887-1985) kunne bruges. Hans lange liv rummer mange gode historier og referencer, historiske som religiøse, ligesom den akse mellem russiske og franske kunstnere, han kom til at følge, fik stor betydning for faserne i hans kunstneriske virke. Samtidig nåede verden at forandre sig mere end en gang, hvilket fik stor indflydelse på hans valg af opholds- og dermed arbejdssteder. Hans værk er blevet tillagt mange værdier, nogle har han selv stået for gennem sin selvbiografi, andre har andre klaret for ham. I perioder har hans kunstneriske kvalitet været diskuteret - måske med god grund - men hans nære forholden sig til opvæksten i en ortodoks jødisk familie, hans kærlighedsliv og ikke mindst mødet med det kunstneriske miljø i begyndelsen af det 20. århundredes Paris har skabt en bredspektret klangbund for hans billedverden. I bogen citeres han blandt andet for bemærkningen »Jeg har medbragt mine emner fra Rusland - Paris har givet dem lys«. Vi får også en fin introduktion til den betydning, såvel de to verdenskrige som den russiske revolution fik for hans kunst. Dermed kunne en bog som denne lige så vel indgå i en serie med titlen »Kunstnere i deres tid« - hvilket i tilfældet Chagall ville give rig anledning til at arbejde tværfagligt og projektorienteret.