Bachelorprojekt

Bachelor: Multimodalitet viser vej ind i den ældre litteratur
Arbejdet med multimodale tekster hjælper elever ind i ældre litteraturs svære sprog og langsomme tempo, skriver Julie Jensen i sit bachelorprojekt.
"Ja,hvisdererbilleder,somkanbeskriveteksten,sågiverdetklartbedremening-ogsåselvomsprogetmåskeersvært.Viabillederkanmangættesiglidtfrem.Jegtror,detatarbejdemeddeforskelligeopgaver,somvarsjove,hargjort,atjegnokharfåetmereudafdet,endhvisdetbarehavdeværetatskrivedethelepåpapirelleriWord"
10.klasses-elev
Undervisning i ældre litteratur kræver fordybelse, indlevelse og rigelig tid, fordi litteraturen er vanskelig at læse for mange elever. Den står i stor kontrast til den livsverden, nutidens folkeskoleelever lever i, hvor de konstant skal tage stilling til nye og mangfoldige indtryk i en sådan fart, at det virker fjernt for dem at skulle fordybe og leve sig ind i noget så fjerntliggende som ældre litteratur, skriver Julie Jensen i sit bachelorprojekt fra læreruddannelsen i Aalborg ved Professionshøjskolen UC Nord.
Det kræver nye didaktiske tiltag, når elever skal gennemføres et forløb med ældre litteratur, siger hun.
"Hvordan kan multimodalitet i arbejdet med ældre litteratur styrke eleverne i litteratursamtalen og ligeledes bidrage til motivation og fordybelse heraf", spørger Julie Jensen i problemformuleringen til sit projekt.
Kedeligt og svært at forstå
Når man spørger eleverne, hvad de umiddelbart tænker, når de får at vide, at de skal undervises i ældre litteratur, er svarene, at det kan være tungt og kedeligt.
"Sproget er jo svært. Det er svært at vænne sig til", siger en elev. Det svære sprog kan være årsag til, at mange elever ikke altid forstår teksternes indhold, skriver Julie Jensen og mener, at det kan føre til at undervisningen bliver monologisk i stedet for dialogisk.
"Man kunne læse teksten højt - eller lave en video - eller inddrage billeder. Jeg vil huske det bedre, hvis der var billeder omkring teksten. Det kan give en bedre forståelse", foreslår en anden elev om arbejdet med ældre litteratur.
Multimodale opgaver i en undersøgelsesorienteret didaktisk tilgang styrker elevernes litteratursamtale og motivation samt deres fordybelse i ældre litteratur, skriver Julie Jensen i konklusionen til projektet.
Multimodalitet øger elevernes motivation for danskfaget, styrker dem i deres mundtlighed og giver dem bedre forudsætninger for fordybelse. Eleverne synes, at arbejdet med ældre litteratur er svær på grund af det vanskelige og fremmede sprog, men de bliver motiveret af varieret og involverende undervisning.
'Lønningsdag' og 'Skyggen'
Julie Jensen har udarbejdet og gennemført et undervisningsforløb i ældre litteratur i to 10.-klasser med fokus på romantikken og Det moderne gennembrud. Eleverne har læst 'Lønningsdag' af Martin Andersen Nexø og 'Skyggen' af H. C. Andersen og arbejdet med multimodale tekster, hvor for eksempel tekst og billeder er sat sammen for at skabe mening og formidling.
Forløbet var tilrettelagt ud fra en undersøgende litteraturpædagogik, hvorfor undervisningen er inddelt i før-, under- og efter-arbejde. Materialet for undervisningen var med udgangspunkt i et samlet kompendie med titlen Fraromantismetilrealisme, der handler om kendetegn, forfattere, malerier og tekster fra romantikken til det moderne gennembrud. Derudover blev multimodale programmer og opgaver inkorporeret. Her blev der brugt PowerPoint, håndlavede plancher, Bookcreator, Padlet og Prezi.
Julie Jensen har analyseret fire udvalgte elevers tidslinjeprodukter i Prezi, billedanalyser i Bookcreator og plancher. Hun har også interviewet elever og deres lærer.
Billeder skaber overblik
"At lave en tidslinje og et mind-map synes jeg hjælper helt vildt meget til at skabe et overblik over perioderne. Det har hjulpet mig meget med at huske",siger en interviewet elev.
"Enig. Jeg tror også, at jeg har lært mere af at lave en tidslinje, hvor vi selv har fortalt og skrevet, hvad vi synes var relevant", supplerer en anden.
Arbejdet med billeder giver eleverne bedre forudsætninger for at huske det faglige stof. De føler, at de har nemmere ved at byde ind i litteratursamtalerne, fordi de føler sig mere sikre i de litterære perioder, vurderer Julie Jensen.
"Det gav i hvert fald et større overblik. Man kunne lige bladre rundt i sin tidslinje, hvilket gjorde det nemmere lige at byde ind med sit", "Jeg synes, at det gjorde det nemmere, fordi billederne også fortalte meget frem for teksten. Det hjalp mig til at byde ind",siger to elever.
Effekten af de multimodale opgaver gør desuden, at eleverne får muligheden for og lysten til at fordybe sig mere i ældre litteratur, fordi det skaber variation og mulighed for at kreere et produkt, hvor eleverne kunne folde sig ud.
Eleverne er blevet motiveret af at arbejde med multimodalitet, fordi opgaverne har været varierende,sjove,spændende,interessante,udfordrende og kreative skriver Julie Jensen i konklusionen til sit bachelorprojekt.
Læse hele projektet her: