En forskergruppes undersøgelse, der viser, at lærere forlader folkeskolen, fordi de ikke synes, de har mulighed for at gøre et professionelt stykke arbejde, er blevet allermest liket, delt og kommenteret på Folkeskolens facebookside.

Farvel til folkeskolen, test og læringsmål hittede

I anledning af sommerferien har vi kigget på, hvad læserne har været mest optaget af siden jul på folkeskolen.dk og på Folkeskolens Facebook-side. Se eller gense de mest populære indlæg og artikler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen.dk bød op til forårets intense debat om læringsmålstyret undervisning, da redaktionen i marts interviewede lektor Keld Skovmand om hans nye bog. I den afslører han, at ministeriets og kommunernes mantra om læringsmålstyret undervisning ikke bygger på forskning, forsøg eller erfaring fra skolen, hverken i Danmark eller i udlandet. Sammen med den efterfølgende artikel, hvori Undervisningsministeriet bekræftede, at ministeriet  har konstrueret begrebet sammen med en gruppe forskere på baggrund af forskellig viden og erfaringer fra ind- og udland, har det været de allermest læste på folkeskolen.dk siden juleferien.

1. Afsløring: Ingen evidens for, at læringsmålstyret undervisning virker 2. Ministeriet: Vi har opfundet 'læringsmålstyret undervisning'  3. Læringsmålforstyrret undervisning  4. Hvis Pisa målte 9.-klasser, ville Danmark ligge i den øverste fjerdedel  5. Skoleekspert: Debatten om dannelse er forvrøvlet 

De artikler, der har været diskuteret mest, er forskerinterview med henholdsvis dr. pæd. Alexander von Oettingen, som i fagbladet Folkeskolen i februar argumenterede for, at 'disciplin' skal tilbage i lærerens fagsprog, og med professor Per Fibæk Laursen, hvis overraskende pointe var, at dannelse og reformpædagogik ekskluderer elever fra uddannelsesfremmede hjem.

1. Ekspert: »Disciplin« skal tilbage i lærernes fagsprog 2. Professor: Reformpædagogik sorterer eleverne 3. Afsløring: Ingen evidens for, at læringsmålstyret undervisning virker 4. Pral nu! 5. Skoleekspert: Debatten om dannelse er forvrøvlet

På Facebook har vi taget tre mål for social medie-engagement - delinger, kommentarer og 'likes' (som jo nu også kan udtrykke vrede, sorg og overraskelse) - og lagt dem sammen for at sammensætte nedenstående top 5. Den viser, at to ting for alvor bringer lærer-følelser i kog - at dygtige lærere forlader folkeskolen, fordi de ikke oplever, at vilkårene er til stede for at gøre et stykke professionelt arbejde - og så de nationale test.

Læs eller genlæs de fem største Facebook-hits nedenfor: