”Teknologiforståelse udgør ifølge alliancen en selvstændig faglighed. Derfor skal vi have indført teknologiforståelse som faglighed i grundskolen og gymnasiet og have teknologiforståelse indarbejdet i hele uddannelsessystemet,” skriver alliancen i en pressemeddelelse fredag.
”Teknologiforståelse udgør ifølge alliancen en selvstændig faglighed. Derfor skal vi have indført teknologiforståelse som faglighed i grundskolen og gymnasiet og have teknologiforståelse indarbejdet i hele uddannelsessystemet,” skriver alliancen i en pressemeddelelse fredag.

DLF med i ny alliance: Teknologiforståelse skal ind i hele uddannelsessystemet

Den Nationale Alliance for Teknologiforståelse er navnet på et samarbejde mellem intet mindre end 12 foreninger fra uddannelses- og erhvervslivet, der vil arbejde for, at teknologiforståelse bliver integreret i hele det danske uddannelsessystem.

Publiceret

FAKTA: MEDLEMMERNE AF DEN NATIONALEALLIANCE FOR TEKNOLOGIFORSTÅELSE

KL

Danmarks Lærerforening,

Danske Professionshøjskoler

Danske Gymnasier

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne

Danske Universiteter

Dansk Erhverv

Dansk Metal

Dansk Industri

Københavns Professionshøjskole

Skolelederforeningen

Danske Erhvervsakademier

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sommer sluttede et treårigt forsøg med at undervise i teknologiforståelse på 46 folkeskoler. Den endelige evaluering af forsøget landede i efteråret, og nu skal politikerne tage stilling til, om og hvordan fagligheden skal udrulles til alle skoler.

Allerede inden det er sket, er Danmarks Lærerforening gået i alliance med blandt andre KL, Skolelederforeningen og Dansk Erhverv om at arbejde for at skabe politisk opbakning til at implementere teknologiforståelse som ny faglighed i hele uddannelsessystemet.

Danmarks Lærerforening har fulgt forsøget nøje og også udarbejdet et politikpapir om teknologiforståelse, pointerer formand for foreningens undervisningsudvalg Regitze Flannov.

"Vi har endnu ikke taget stilling til, om vi synes, der skal undervises i teknologiforståelse som fag eller i fag. Men vi har taget stilling til, at det er en nødvendig faglighed".

Det første konkrete planer alliancen har er at afholde en konference om teknologiforståelse i 2022. Den Nationale Alliance for Teknologiforståelse vil få sekretariatsbetjening fra KL og Danske Gymnasier, skriver Altinget.

Powered by Labrador CMS