”Vi er lynhurtige på aftrækkeren mine kolleger og jeg. Når der kommer nye politiske udmeldinger, så har vi snakket om det, inden skoleledelse kommer til os. Vi skal have tingene til at fungere. Vi får det til at fungere”, siger lærer Marie Ida Hansen.

Lærer til genåbningspolitikere: Lyt til eleverne

Lærer Ida Marie Hansen har siden nedlukning brugt meget tid på at inddrage eleverne i, hvad de synes kunne være gode logistiske løsninger for undervisning i en coronatid. Hun opfordrer politikerne til at lytte til eleverne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Brug elevdemokratiet".

Så kort lyder lærer Ida Marie Hansens opfordring til Christiansborgs politikere på en dag, hvor der endnu engang er meldt ændringer af skolens organisering ud.

Fra på onsdag må eleverne i 5. -8. klasse være på skolen hver anden uge, og kan også få undervisning uden for hver anden uge. Eleverne i afgangsklasserne må være på skolen 80 procent af tiden.

Ida Marie Hansen er lærer på Torstorp Skole i Høje Taastrup.  Selv om der er meldt ud, at der fra på onsdag vil være 80 procent fremmøde for afgangselever, så gælder de tikke på Torstop Skole, fordi den er placeret i hovedstadsområdet.

Til gengæld gælder reglen om, at 5.-8. klasse i grundskolen får mulighed for udendørs fremmøde i de uger, hvor der ikke er adgang til indendørs undervisning.

"Det kræver lidt energi at skulle omstille sig hele tiden. Jeg er nogle dage omstillingstræt. Det kommer sådan lidt i nedslag. Så kommer der noget nyt, så skal jeg trække vejret dybt, så skal vi tænke gode planer igen.  Det handler jo ikke om os, det handler om eleverne", siger Ida Marie Hansen.

Lærerne på skolen havde snakket om, at de håbede, at politikerne ville lade dem fortsætte med at være en uge på skolen og en uge med onlineundervisning helt hen til sommerferien, hvis alternativet ikke kunne være en almindelig skoledag for alle.

"Men det kan vi godt mærke, at vi ikke får lov til".

Coronaomstillinger udmatter lærerne: Det skal du være opmærksom på 

Husk elevdemokratiet

Denne uge er den første efter påskeferien, hvor hun har været på skolen med sine to 8. klasser, og i dag har hun, ligesom med de andre genåbninger, snakket med eleverne om, hvad de nye rammer betyder.  

"Nogle sagde, de gerne ville gå i skole udenfor, for de har svært ved at koncentrere sig hjemme. Eleverne foreslog, at de havde onlineundervisning mandag, onsdag og fredag, og så var på skolen hver anden dag. Det var sådan, de helst ville have det, hvis de ikke kan være på skolen hele tiden".  

Eleverne mente, det kunne være svært at have faglig undervisning udenfor.  

"De er helt lavpraktiske: Hvad med internettet udenfor? Hvad med strømforsyning til computeren? Solen reflekterer i vores skærm, papiret blæser væk", remser Ida Marie Hansen op.

Selv har hun også lidt svært ved at se, hvordan det kan gå op.

"Skal udendørs undervisning være en hel uges sociale aktiviteter? Hvad ligger der i det? Hvis der skal nås noget fagligt, så er der en hel masse praktik, der skal gå op".

Blog: Omstillingstrætheden har meldt sig 

Lynhurtige lærere

Endnu har hun ikke fået en udmelding fra skoleledelsen om, hvordan de nye regler skal tolkes på Torstop Skole. Men hun er sikker på, at lærerne nok skal finde en løsning.

"Vi er lynhurtige på aftrækkeren mine kolleger og jeg. Når der kommer nye politiske udmeldinger, så har vi  snakket om det, inden skoleledelse kommer til os. Vi skal have tingene til at fungere. Vi får det til at fungere", siger hun.

Desuden understreger hun, at online- undervisningen fungerer.

"Efterhånden er vi blevet meget professionelle i at onlineundervise. Eleverne fungerer fint med online hver anden uge. De fleste får meget ud af det. Og så er der nogle, der har det svært, så kommer de ind i trivselsgrupper. Men det er et fåtal".