”Jeg er ret sikker på, at man ikke vil kunne bruge de nationale test til at sige noget om, hvordan det er gået med eleverne i denne her mærkelige tid”, siger professor emeritus i pædagogisk statistik Peter Allerup om de kommende resultater af årets nationale test.
”Jeg er ret sikker på, at man ikke vil kunne bruge de nationale test til at sige noget om, hvordan det er gået med eleverne i denne her mærkelige tid”, siger professor emeritus i pædagogisk statistik Peter Allerup om de kommende resultater af årets nationale test.

Efter åbning: Skoler holder igen med nationale test

Nationale test har ikke været det første, skolerne har sat de yngste elever til, da de vendte tilbage i skolen. Efter en måneds genåbning er der kun 27 procent af testene for de små gennemført. Og samlet mangler 113.094 test at blive afholdt.

Publiceret

Så mange test skal afholdes i år

Der skal i alt afvikles cirka130.900 såkaldte obligatorisketest. 'Obligatorisk' dækker over, at skolerne er enten er blevetudtrukket til årets stikprøver eller er blandt de dårligstpræsterende i dansk og matematik. 

Der er 53.200 obligatoriske tests for eleverne på 2.-4.klassetrin og 77.700 tests for eleverne på 6. - 8.klassetrin.

Udover de tvunge test er der gennemført 49.727 frivillige testfor elever i 2.-4. klasse, mens der er afviklet 18.346 testafviklet på 6.-9. klassetrin.

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kort efter påske kunne man igen høre børnestemmer, hvis man gik forbi en af landets skoler. Som de første fik eleverne i 0.-5. klasse nemlig lov til at vende tilbage til noget, der mindede om en normal skoledag.

Skoledagen ser imidlertid ikke ud til at have været så normal, at skolerne endnu har valgt at teste deres elever i de nationale test på særligt mange af de skoler, ministeriet har udpeget til test i år. Det viser tal, som folkeskolen.dk har modtaget fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Selvom Folketingets partier tilbage i februar aftalte at gøre de nationale test frivillige i år for størstedelen af skoleeleverne, er elever på omkring 600 skoler udtaget til test.

86 procent af testene er endnu ikke afholdt

Skolerne skulle oprindeligt teste eleverne inden udgangen af april, men nu har de helt indtil 19. juni. I alt mangler der at blive afviklet 113.094 test, inden eleverne går på sommerferie. Det svarer til 86 procent af årets test.  

Formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov glæder sig over, at rigtigt mange af skolerne endnu ikke har brugt tid på at teste deres elever i de omdiskuterede test.

"Vi havde gerne set, at man helt havde droppet årets test, fordi situationen har været så ejendommelig og anderledes. Vi synes, at skolerne skal fokusere på at få genskabt fællesskabet og den gode undervisning. Og det tror jeg også, at de her tal viser, at skolerne har brugt den første tid på", siger hun.

Det har tidligere fremgået på Børne- og Undervisningsministeriets side, at det "i år er det særligt vigtigt med de nationale test, fordi de kan bidrage til at skabe overblik over, hvilke læringsmæssige huller coronakrisen har afstedkommet".

Professor: Årets resultater vil næppe gøre os klogere

Det bliver imidlertid meget svært at vurdere, om krisen har skabt et læringsmæssigt hul, lyder det fra professor emeritus i pædagogisk statistik Peter Allerup.

"Jeg er ret sikker på, at man ikke vil kunne bruge de nationale test til at sige noget om, hvordan det er gået med eleverne i denne her mærkelige tid", siger han.

Ifølge Peter Allerup skyldes det blandt andet testenes markante måleusikkerhed. Men han peger på, at onlineundervisningen flere steder har været mere opgavebaseret end en normal undervisning. Og det kan måske spille positivt ind på elevernes testresultater.

"Det har måske nogle steder været lidt af samme skuffe som de nationale test, og derfor vil der måske være nogle elever, der vil præstere bedre, end de ellers ville. Så hvis man tager resultaterne som udtryk for, at det ser alletiders ud med fjernundervisningen, tror jeg, at man vil tænke meget forkert. For det kan ligeså godt handle om, at der faktisk ikke har været så meget plads til læring", siger han.

Professor: Godt man ikke har droppet testene

Peter Allerup synes dog, at det er en god ide ikke helt at droppe de nationale test, indtil man har fundet en model for, hvordan de fremover skal se ud.

"Hvis man helt har stopper dem, vil rutinerne omkring at tage testene blive skadet af at ligge helt stille. Al erfaring viser, at det er et stort arbejde at få et så relativt stort og kompliceret system som de nationale tilbage på skinner. Derfor betyder det faktisk rigtigt meget, at man vedligeholder nogle manøvrer omkring det at afholde prøverne. Men årets resultater skal absolut kun tages som et slags fingerpeg i forhold til, hvilken vej det går".

Powered by Labrador CMS