Christine Antorini må i øjeblikket svare på mange spørgsmål fra kollegerne i Folketinget om folkeskolereformens konsekvenser - både på samråd og i skriftlige spørgsmål
Christine Antorini må i øjeblikket svare på mange spørgsmål fra kollegerne i Folketinget om folkeskolereformens konsekvenser - både på samråd og i skriftlige spørgsmål

Antorini: Skolens kvalitet måles ikke på antallet af stile

Målene for undervisningen i folkeskolen er beskrevet i Fælles Mål, men der er ingen krav til hvordan undervisningen gennemføres. Sådan lyder svaret fra undervisningsminister Christine Antorini til Liberal Alliances Merete Riisager, der er bekymret for, om der bliver lavet nok skriftligt arbejde på landets folkeskoler efter reform og ny arbejdstid.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Undervisningsministeriet indsamler eller registrerer ikke data om omfanget af elevernes skriftlige arbejde i folkeskolen. Jeg har derfor ikke grundlag for at vurdere udviklingen i mængden heraf", skriver undervisningsministeren.

"Jeg mener imidlertid heller ikke, at skolens kvalitet kan måles på mængden af skriftligt arbejde, men skal måles på, at skolen udfordrer alle elever, så de bliver så dygtige, de kan, at den mindsker betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater, og på at tilliden til og trivslen i folkeskolen styrkes".

Sådan skriver undervisningsminister Christine Antorini (S) i sit svar til Liberal Alliances undervisningsordfører, Merete Riisager. Riisager har bedt ministeren redegøre for, om der efter sommerferien gennemføres og rettes lige så meget skriftligt arbejde i folkeskolen som før.

Merete Riisager er dog ikke tilfreds med svaret.

"Hun svarer jo ikke. Det er ret systematisk, at når man spørger til praksis ude på skolerne, så får man sjældent svar. Bortset fra nogle få udvalgte skoler, virker det ikke som om, ministeren ved, hvordan virkeligheden ser ud", siger hun til folkeskolen.dk

Hvorfor er det vigtigt, hvor meget skriftligt arbejde, der laves?

"De lærere, jeg snakker med, siger, at der er skåret kraftigt ned på det skriftlige arbejde, og at det går ud over grundfagligheden. Ministeren skal jo kunne undersøge, om det er sandt".

Ministeren har opstillet nogle målepunkter for reformen. Hvorfor ikke vente på data, før man vurderer reformen?

"Vi er ved at gøre uoprettelig skade på folkeskolen, og jo længere vi venter, jo større bliver skadevirkningerne. Det er vigtigt at finde ud af, hvor meget det er skåret ned på det skriftlige arbejde, og hvor meget det går ud over fagligheden. Vi kan jo starte med at spørge lærerne - de ved det".

Der har aldrig været krav til, hvor meget skriftligt arbejde, der skal laves i skolen - det har altid været op til skolen selv. Hvordan har reformen ændret det?

"Det er ikke op til skolerne selv, hvis ting fjernes på grund af for snævre rammer. Rammen om skolereformen tilsiger, at der er en masse vigtige ting, man nu ikke har tid til - herunder det skriftlige arbejde".

Læs hele ministerens svar på Merete Riisagers spørgsmål ved at følge linket til højre for artiklen.

Læs mere

Læs hele Christine Antorinis svar her

Powered by Labrador CMS