"Selve kernen i den nye arbejdstidsaftale er et forpligtende samarbejde mellem de tre parter, der skal understøtte lærernes muligheder for at kunne udøve deres professionelle dømmekraft, og at lærerne samtidig kan lykkes med opgaven. Med aftalen indføres samarbejdsprocedurer, hvor tillidsrepræsentanten og lærerne skal inddrages i drøftelser og prioritering af ressourcerne og anvendelsen af lærernes arbejdstid. Drøftelserne sker med henblik på at understøtte sammenhæng mellem lærernes arbejdstid og opgaver samt en rimelig balance mellem undervisning og forberedelse”, fremhæver Birger Petersen om Guldborgsund-aftalen.

Lolland-Falster: Ny arbejdstidsaftale skal gøre lærerlivet lettere for nyuddannede

Nyuddannede lærere får to lektioner mindre end de garvede lærere og får tilknyttet en mentor. Det er en del af den arbejdstidsaftale, Lolland-Falsters Lærerforening netop har indgået med øernes to kommuner.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Guldborgsund Kommune medfører aftalen, som også den lokale skolelederforening er en del af, at nyuddannede får to lektioner mindre det første år og én mindre det andet år. I Lolland Kommune er det to lektioner mindre i to år. De to aftaler lægger sig derudover  i høj grad op ad den landsdækkende arbejdstidsaftale, A20, som blev indgået sidste år. 

"I mange år har der været mangel på lærere i vores kommune. Vi oplever blandt andet, at det er svært at fastholde vores nyuddannede i lærergerningen", siger formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget i Guldborgsund Simon Hansen i en pressemeddelelse.

"Med den her nye aftale gør vi det mere nænsomt for vores nyuddannede lærere at gå fra skolebænken til undervisningen i et klasselokale. Vores nyuddannede lærere møder ikke ind til et fuldt skema de første to år, og de færre timer i klasselokalet skal blandt andet bruges på at gøre sig erfaringer og modtage sparring fra en erfaren kollega. På den måde er vi med til at understøtte, at vores nyuddannede lærere kommer rigtig godt i gang med lærerjobbet, og det betyder forhåbentlig, at flere af vores nyuddannede lærere i mange år frem får lyst til at fortsætte med at gøre en forskel for vores børn og unges læring, udvikling og trivsel i hverdagen"