Danske 15-årige - især pigerne - er meget nervøse i test- og eksamenssituationer, viser en ny Pisa-rapport.

Pisa: Danske 15-årige føler sig pressede af skolekravene

De danske elever ligger over OECD-gennemsnittet, når det gælder nervøsitet i forhold til skolen. 64,5 procent af de danske 15-årige i den seneste Pisa-undersøgelse føler sig meget nervøse forud for en test eller eksamen, selvom de er velforberedte – og det er især pigerne, der er påvirkede.

Publiceret Senest opdateret

15-årige elevers velbefindende

Det er første gang OECD udgiver en særlig Pisa-rapport omelevernes velbefindende, "Students' Well-Being: Pisa Results 2015(volume 3)".

Rapporten bygger på spørgeskemaer og resultater fra Pisa2015, som blev gennemført i marts-april 2015 på cirka 400 danskeskoler med fokus på naturfag.

Læs mere om Pisa 2015 her

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det gælder i samtlige lande, at pigerne lider mere af 'skolerelateret nervøsitet' end drengene, viser en helt ny rapport, hvor OECD's Pisa-kontor for første gang har kigget særskilt på de 15-åriges velbefindende, og på hvordan det hænger sammen med deres Pisa-præstationer. Der er en klart negativ sammenhæng - nervøsitet i forhold til test, skolearbejde og lektier er altså ikke er en fordel for præstationen.

"Frygten for at begå fejl i en test ødelægger ofte præstationen for de dygtigste piger, som 'kvæles under pres'", hedder det i Pisa-rapporten.

64,5 procent af de danske 15-årige, som deltog i den seneste Pisa-undersøgelse, fortæller altså selv, at de føler sig meget nervøse før en test, selvom de føler, de har forberedt sig godt. OECD-gennemsnittet er 55,5 procent, og endnu mere overraskende er det måske, at lande som Korea og Japan, der er kendte for et ekstremt pres på elevernes præstationer begge ligger lavere end Danmark, på henholdsvis 55 og 62 procent. I de to asiatiske lande er forskellen mellem drenges og pigers nervøsitet ikke ret stor, mens den i Danmark er på hele 23 procent, væsentligt over OECD-gennemsnittet.

"Lærere spiller en stor rolle i at skabe nogle forhold, der gavner elevernes velbefindende i skolen, og regeringer bør ikke definere lærerrollen udelukkende gennem antallet af undervisningstimer. Glade elever rapporterer om positive relationer med deres lærere, og elever i skoler, hvor den generelle tilfredshed med livet er over gennemsnittet, har anført en højere grad af støtte fra deres lærer end elever i skoler, hvor livstilfredsheden er under gennemsnittet", lyder opsangen fra Pisa-folkene i forbindelse med offentliggørelsen af den nye rapport.

Social arv og ambitioner

De danske elever er ambitiøse - næsten 70 procent vil være 'en af de bedste elever i min klasse' - klart over gennemsnittet i OECD. Men de 15-årige blev også spurgt, om de ønsker at kunne vælge i mellem de bedste muligheder efter eksamen. Her er de danske besvarelser imidlertid meget præget af social arv - væsentligt færre unge fra dårligere sociale kår går efter guldet, end det er tilfældet i de fleste andre lande, viser den nye Pisa-rapport.

Motiverede elever klarer sig generelt bedre, viser undersøgelsen. I gennemsnit på tværs af OECD-landene klarer de mest motiverede elever sig 38 Pisa-point bedre i naturfag end de mindst motiverede. Det svarer til over et års skolegang.

Mobning

Den nye rapport har også set på, hvordan de 15-årige har det socialt i skolen. Og her går de danske resultater lidt i to retninger - en femtedel fortæller, at de bliver mobbet, hvilket er flere end gennemsnitligt i OECD. Men kun få danske unge føler sig uden for, og samlet set ligger Danmark over gennemsnittet, når det gælder eleverne følelse af høre til og passe ind socialt i skolen. 

Læs mere

Hele rapporten Students' Well-Being: PisaResults 2015 (volume 3)

Pixi-udgave af rapporten