Debat

"Gratis" chromebooks til alle elever i Århus kommune

Chromebooks

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette tema kunne foldes ud på mange interessante måder. Jeg har i dette indlæg primært valgt af fokusere på den pædagogiske vinkel og slet ikke komme ind på de dataetiske problematikker, som også følger med i denne sammenhæng. Den vinkel er der allerede mange der har  har taget op.

Jeg kunne godt tænke mig at snakke om hvilken indflydelse en sådan beslutning kan påvirke den pædagogiske praksis ude på den enkelte skole- ja ud til det enkelte skolebarn.

Alle elever fra 2-9 klasse får en computer stillet tilrådighed "gratis". Helt gratis er det ikke for Århus kommune, da det over de næste 4 år koster 53 mio. Det er planen at eleverne skal have den med i tasken hver dag, da skolerne ikke har mulighed for at opbevarer dem. Det lyder umiddelbart på papiret som en rigtig god ide. Der er desværre også en del udfordringer i den sammenhæng. Når man laver sådanne store ændringer ville det være en rigtig god ide at rådgive sig med folk, som ved noget om hvordan computerne bliver brugt i skolen. Der kunne lærerne være en oplagt mulighed. Med denne beslutning løser man uden tvivl udfordringen omkring Bring your own device, men skaber i samme omgang en række nye udfordringer. Det første spørgsmål man kunne have stillet lærerne kunne være om det vil give god mening at alle elever skulle have deres egen computer fra 2. Klasse. Bruger I tit computere i den alder. Her vil svaret være, nej det gør vi ikke. Vi kan sagtens nøjes med at låne skolens egne computersæt de få gange vi skal bruge dem i løbet af et skoleår. Det næste spørgsmål man kunne stille kunne være om eleverne har brug for mere skærmtid end den de allerede har i dag i den daglige undervisningen. Her vil svaret også blive et nej. Faktisk viser de nyeste undersøgelser at danske skolebørn er blevet dårligere læsere, fordi de læser meget mere på computer end i analoge bøger. Computere er et godt arbejdsredskab men ingen magisk trylledrik.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

En konsekvens af den beslutninger er også at 0. og 1. klasserne ikke har mulighed for at stifte bekendskab med digitale devices i skolen, hvilket sker i dag. Det er kun eleverne fra 2. klasse og frem som har en chromebook. Skal de mindre 0. og 1. klasse bruge digitale devices skal skolerne selv anskaffe dem ud af deres egne budgetter.

Hvad stiller skolerne opnår computerne gå i stykke rog eleverne ikke har dem til rådighed i undervisningen?

Har man iøvrigt været i dialog med uddomsuddannelserne i forhold til hvilke digitale devices de bruger?

Der er stadig mange ubesvarede spørgsmål om hvordan denne beslutning kommer til at påvirke de enkelte skoler.

Det er som om der i tiden er en forståelse af at jo mere man anvender computere, jo dygtigere bliver eleverne. Brugen af computere ligestilles med udvikling. Dette viser sig gang på gang forskningsmæssigt ikke at være sandt. Men fortællingen om computernes lyksagligheder lever alligevel i bedste velgående. Endelig kunne man have overvejet at spørge de enkelte skoler om de havde brug for computere til alle elever. I stedet har man valgt for at behandle alle ens og givet dem samme "computerpakke", selvom skolerne måske ønsker andre løsninger, som passer bedre i til deres elevgrundlag og pædagogiske praksis. Denne beslutning er et misforstået forsøg på at hjælpe skolerne med et central bestemt valg . Det er det her eller ingenting. Der er endnu engang tale om et ønske fra forvaltningen og det poltiske lag om at detailstyre skolerne. På den anden side kan man godt forstå dem, fordi denne detailstyring er vel et meget moderne styringsredskab både på kommunalt og landsplan. Ikke et godt styringsredskab men et meget brugt redskab.

De enkelte skoler har indtil nu selv kunne prioritere, hvor mange ressourcer de ville bruge på det digitale område udfra eget behov og pædagogiske tanker. Det er ikke muligt mere og for at financierer dette nye tiltag skal alle skoler aflevere alle deres nuværende digitale devices, som de selv i en årrække har anskaffet, til kommunen. Dvs. at hvis skolen har prioriteret at have windows computere til de ældre elever i udskolingen, fordi lærerne vurdere at programmerne fungerer langt bedre en chromebooks er det ikke længere  en mulighed. Det kunne også være man havde købt ipads til indskolingsklasserne, som er meget intuitive at arbejde med i den alder. Det er one size fits all! 

En lille sjov sidehistorie at alle lærere sidste skoleår har fået nye computere chromebooks? Nej windows :-) Der hvor kæden for alvor hopper af for mig er at man i disse sparetider fra kommunal side prioriterer 53 mio til dette tiltag.  Jeg ville personligt anbefale at man i stedet brugte pengene på specialområdet, hvor kommunens egne beregninger viser at det lige pt er underfinancieret med 20 mio.  Inklusions problematikken bliver nok ikke mindre af at dette meget vigtige arbejde sker på bagrund af et udfra et "negativt budget." Til sidst et lille ydmygt ønske, som almindelig samfundsborger i Danmark, til fremtidige offentlige investeringer indenfor alle områder.

Det er en rigtig god ide at spørge brugerne om råd før I træffer beslutninger. Det kan vel kun være vores alles ønske at beslutningerne træffes, så tæt på borgerne som muligt. På den måde skabes de bedst mulige og langtidsholdbare løsninger, som tilmed får medvind på cykelbanen fra start. Win-Win. Vi har ikke brug for flere skrivebordløsninger, som ser fine ud på papiret. Alle elever får deres egen computer ellers tak!!

Nu trykker jeg på send og slukker for min windows computer :-)