Her varetages engelsktimerne oftest af en lærer med kompetence til det
Én kommune havde sat en uddannet engelsklærer på samtlige engelsktimer på alle kommunens skoler sidste skoleår. I den anden ende af listen var 30 procent af engelsktimerne i en kommune planlagt med en lærer, der ikke har linjefag eller tilsvarende kompentencer.
På Fanø var det en lærer med kompetence til at undervise i engelsk, der stod for alle engelsktimerne på Fanø Skole sidste skoleår.
Kommunen er den eneste med fuld kompentecedækning i faget engelsk. Det viser den årlige opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet over kompetencedækningen i skolens fag.
En ø-kommune som Fanø skiller sig som bekendt ud fra størstedelen af kommuner, da der kun er en enkelt folkeskole på øen.
Hvornår er man fagkompetent?
Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet har man kompetence til at undervise i et fag, hvis man har det som linjefag fra læreruddannelsen eller "har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende til undervisningskompetence". Det er skolens leder, der foretager skønnet.
Kilde: uvm.dk
Brøndby Kommune er den øverst placerede kommune målt på andelen af kompetencedækkede engelsktimer blandt kommuner, der består af mere end én folkeskole. Her var 98,4 procent af engelsktimerne planlagt til at blive varetaget af en lærer med kompetence i faget.
Artiklen fortsætter under banneret
Færre kompetencedækkede timer på Langeland
Langeland Kommune havde sidste år den laveste andel af engelsktimer med en lærer med kompetence i faget. Her blev 30 procent af timerne varetaget af en lærer uden et formelt niveau, der svarer til at have faget som linjefag. Næstnederst på listen er Høje-Taastrup Kommune med 29 procent af timerne.
Find din egen kommune
De ældste elever har uddannede lærere
Ministeriets tal viser, at samlet var 88,5 procent af alle landets engelsktimer planlagt til at blive varetaget af en lærer med kompetence til det. Det er en stigning på tre procentpoint siden skoleåret 2012/2013.
Kompetencedækningstallene bliver også opgjort for hvert af skolens klassetrin. Her viser tallene, at næsten alle engelsktimer i udskolingen er med en uddannelsesmæssigt kompetent engelsklærer.
Eleverne i 1. klasse er dem, der har færrest engelsktimer med en faguddannet engelsklærer. 34 procent af timerne sidste år af den samlede engelskundervisning i 1. klasse var uden en lærer med den rette faguddannelse til det.
MERE OM EMNET