Fang kvarker og lær kvantefysik med Karinas nye app

Kvante Karina har sin egen youtube-kanal, hvor hun finder løsninger på problemer i kvantefysikkens verden. Siden hun begyndte at youtube i 2017, er hun blevet oversat til 11 sprog, og nu kan de unge via en app fange kvarker fra Karinas værelse.

Quantum Kate, Karina Cuántica eller Kvante Karina er en animeret teenager med kæreste og bedste-veninde, som går hun op i mode og i fysik. På sin youtube-kanal fortæller hun om atomer og kvantefysik i helt korte animationsfilm. Det sker fra kvantebanditternes website, hvor Karina er maskot. Hun er skabt af Francesco Sannino, professor ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci og leder af CP3-Origins på Syddansk Universitet i samarbejde med et reklamebureaus animatorer, der også står bag succesen Ternet Ninja.

Jagt på kvarker

Den første video blev udsendt i 2017 og nu inviterer Kvante Karina så til jagt på kvarker fra sit værelse. Kvarker i mange farver dukker op, når man bevæger sin telefon rundt, og så handler det om at forbinde to eller tre kvarker ved at trække strenge mellem dem for at skabe nye partikler. Jo flere partikler, man opdager, desto flere kvarker får man adgang til.

Kvante Karina på youtube

"Vi syntes, der manglede et element hvor de unge selv har mulighed for at være aktive. I stedet for passivt at kigge på, er de selv i gang med at opdage. Og selv om spillet ikke er ligesom den virkelige verden, så lærer de alligevel noget om, hvordan det fundamentale i partikler fungerer", fortæller Francesco Sannino i en pressemeddelelse om den nye app.

"Tegnefilm kan noget helt særligt, når man arbejder med formidling - og især når man skal forklare svære emner. Med Kvante Karina har vi for eksempel mulighed for at vise ting, som er tæt på umulige at vise rent visuelt i praksis - om det så er at forklare, hvordan sorte huller opstår eller i detaljer at beskrive et superspalte eksperiment, så kan man i animationen lege med det visuelle udtryk på måder, man ikke kan, når man står ved en tavle. Tingene bliver levende, og det er dét, der gør det spændende at lære noget nyt".

På websitet er der undervisningsmaterialer til kvantefysik fra 4.-9. klasse.