Debat
2   5

Museer som læringsrum

Museer er en vigtig samfundsinstitution, der er med til, at danne vores børn og unge. En videnform, der er med til at forankre historie og kultur.

Museum som læringsrum

I museumslovens kapitel 1 fremgår det tydeligt, hvad formålet med museer er:

Artiklen fortsætter under banneret

§ 2. Gennem de indbyrdes forbundne opgaver indsamling, registrering, bevaring, forskning og formidling skal museerne i et lokalt, nationalt og globalt perspektiv

1) aktualisere viden om kultur- og naturarv og gøre denne tilgængelig og vedkommende, 

2) udvikle anvendelse og betydning af kultur- og naturarv for borgere og samfund og

3) sikre kultur- og naturarv for fremtidens anvendelse.

(Museumsloven, kapitel 1).

Museer er et læringsrum, hvor man bliver bekendt med den kultur, som det pågældende museum repræsenterer. Museum for Søfart beretter om søfartens historie og om Danmark som søfarts nation. På museet stifter man bekendtskab med, hvordan skibene så ud dengang og nu, men også de skæbner, der havde med skibsfarten at gøre. Matroserne og deres dagligdag, hvad de sejlede med, og deres kvinder som ventede dem på forskellige internationale havne. Montrerne afslører med billeder af kvinderne og korte historier om forholdene mellem dem og skibsbesætningen. Historierne bliver menneskeliggjort.

Hvordan kan man omsætte det i dag og få det gjort appetitligt for børn og unge? Det er en pædagogisk udfordring, at motivere målgruppen til, at tage med på museum. Hvordan stimulerer man deres nysgerrighed og lyst til, at udforske et område man måske typisk forbinder med ældre mennesker?

Som socialpædagog er det derfor vigtigt, at forbinde og koble museer til det eksisterende samfund fordi det moderne samfunds kultur, normer og værdier udspringer fra de enkelte museer. 

Et museum er en samfundsinstitution, som fortæller og levendegør det fundament, som det moderne samfund bygger på.

”Hele den danske befolkning skal – ud fra et demokratisk og inkluderende princip – have adgang til museerne, fordi museer bidrager til livslang læring, almen dannelse og styrker det aktive medborgerskab. Når kunst og kultur er tilgængelig, og når den formidles på en relevant og vedkommende måde, kan museerne medvirke til at udvikle de kulturelle og sociale kompetencer, som særligt unge har brug for, når de skal finde sig selv og deres plads i samfundet.” (Unge og museer, publikation. Kulturstyrelsen, 2012).

Min tekst handler derfor om stigmatiserede unge, der ikke føler sig som en del af samfundet. Deres selvopfattelse, som sociale afvigere, er blevet rodfæstet hos dem, og min opgave som socialpædagog handler om, at kultivere og engagere dem, så de kan få den opfattelse, at de er en del af det omgivende samfund. Én af strategierne er, at introducere dem for museer som læringsrum.

Samfundsinstitution

Ifølge Kulturstyrelsen bidrager museer til livslang læring, almen dannelse og styrker samtidig det aktive medborgerskab. Et museum er en samfundsinstitution, der videreformidler viden til besøgende og gør dem opmærksomme på historierne bag hver genstand, billede etc, der afspejler det omgivende samfunds tanker, værdier og normer. Når museet Louisianna laver en kunstudstilling lavet af danske kunstnere vil det samtidigt også repræsentere dansk kultur og det mindset, der ligger bag kunstværkerne. De tanker og illustrationer, der gør sig gældende på lærredet tager afsæt i de værdier og normer, som kunstnerne ikke kan frigøre sig fra når de skal være kreative. Op i gennem vores opvækst har kulturen gjort indhug i os uden at vi har været bevidste om det. Daginstitutionerne, folkeskolen, fritidsklubberne, familien, vennerne og naboerne. Alle sammen har påvirket på den ene eller anden måde, som har gjort os til dem vi er. Og dette udspringer fra kulturen, som er et sæt af ideer og tanker, der præger vores samfund, og dette kommer til udtryk på lærredet.

Museerne kan derfor være med til, at forankre den kulturelle kode hos de besøgende. Museets funktion som en samfundsinstitution kan være med til at danne skolebørn/unge og formidle kulturen videre. Man giver dem en kulturel identitet, så de bliver en del af det omgivende samfund og vil derfor også kunne leve op til de idealer og normer, der allerede eksisterer i samfundet. 

På Døgninstitutionen Fensmarkgade bestræber vi os på, at kultivere vores børn og unge ved bla, at motivere dem til at besøge museer og det har indtil videre været en succes. Vi kan!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen