Lærer for kvalificeret til at undervise elever uden funktionelt talesprog

I en principiel sag har en lærer fået medhold i, at det ikke er passende, at hun skal undervise elever uden et funktionelt talesprog, når hun er vant til at beskæftige sig med elever med tale- og sprogvanskeligheder. Regionen har dog anket dommen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den tjenestemandsansatte lærer blev afskediget med rådighedsløn, da THI Kompetencecenter i Hellerup nedlagde sin børneafdeling i 2009. Det skete, fordi Region Hovedstaden ikke havde en passende stilling til hende. Kort efter mente regionen dog at have fundet et job til hende, men det er hverken læreren eller Østre Landsret enige i.

På THI Kompetencecenter underviste læreren, der er sidst i 50'erne, normalt begavede småbørn med forsinket sprogudvikling eller sprogvanskeligheder. Hun lavede også talepædagogiske test og afrapporterede om børnenes fremtid i normalskoler og børnehaver, og hun udviklede kurser til lærere og pædagoger i børns sproglige udvikling og vanskeligheder. Derudover havde hun ansvaret for et modul i sproglige vanskeligheder på en professionshøjskole, hvor hun også var vejleder og eksaminator.

I 2009 måtte kompetencecentret lukke børneafdelingen, fordi kommunerne trak børnene hjem til egne tilbud, og læreren blev afskediget med rådighedsløn. Det skete den 29. april 2009.

Sagde nej til job med mange praktiske plejeopgaver

I perioden med rådighedsløn er en tjenestemand forpligtet til at påtage sig en anden passende stilling. Den mente Region Hovedstaden at have fundet til læreren fra THI Kompetencecenter på Geelsgårdskolen i Virum og varslede den 10. juni 2009, at hun skulle begynde på skolen pr. 1. august.

Læreren besøgte skolen, som er en specialskole for elever med forskellige funktionsnedsættelser af fysisk, psykisk og sansemæssig karakter. Skolen underviser elever fra 0. til 10. klasse, og den gruppe, læreren skulle have med at gøre, var uden et funktionelt talesprog.

Ud over at undervise eleverne skulle lærere også skifte ble, flytte børn ud af kørestole, give elever sondemad og medicin og montere skinner på arme og ben.

Retten finder ikke stillingen passende

Læreren mente ikke, det var et passende job til hende og begrundede det med sin uddannelse, erfaring, alder og helbred, da hun har dårlig ryg. Det opfattede Region Hovedstaden som en tjenesteforseelse og lagde sag an ved Retten i Hillerød. Men da sagen har principiel karakter, blev den overført til Østre Landsret

Her har læreren fået medhold, og retten begrunder netop dommen med, at stillingen på Geelsgårdskolen indebar arbejde med børn, der alle havde alvorlige, komplekse og intellektuelt reducerende handicap. Samtidig havde de ikke et verbalt sprog, hvorfor læreren ville skulle yde omfattende hjælp til børnenes pleje som en integreret del af de pligtmæssige arbejdsopgaver.

Landsretten er enig med Region Hovedstaden i, at stillingen lå inden for lærerens ansættelsesområde, men at funktionen ikke kunne anses for passende i forhold til hendes uddannelse, erhvervserfaring, alder og helbred. Læreren er derfor berettiget til at fortsætte på rådighedsløn.

"Det er lidt af et dilemma, for der er ingen tvivl om, at medarbejderne på Geelsgårdskolen udfører et vigtigt arbejde. Men den anviste stilling var ikke et ikke et passende job for læreren fra børneafdelingen på THI Kompetencecenter", siger advokat Peter Breum fra advokatfirmaet Elmer & Partnere, der har ført sagen for Danmarks Lærerforening på vegne af læreren.

Lærerens kompetencer ville ikke komme til sin ret

Læreren har en høj grad af specialisering i at undervise normalt begavede børn med taleproblemer, betoner Peter Breum.

"På Geelsgårdskolen skulle hun lære eleverne at sige 'mor' og 'far, og de skulle lære at trykke på en knap, når de skulle på toilettet. Desuden har hun en dårlig ryg. Hun kan godt klare et almindeligt arbejde, men ikke et job med mange praktiske elementer i sig", siger Peter Breum.

Region Hovedstaden har anket landsrettens afgørelse til Højesteret.

THI Kompetencecenter nedlagde ikke kun sin børneafdeling i 2009. Samme år fusionerede centret med Center for Syn og Kommunikation i Søborg og hedder i dag Kommunikationscentret.