Det bør ikke være økonomien, der afgør, hvad der er det rigtige tilbud for det enkelte barn, mener Skolelederforeningens næstformand Dorte Andreas.

Gratis debatmøde: Hør Skolelederforeningens bud på bedre inklusion

På torsdag inviterer fagbladet Folkeskolen til gratis debatarrangement om inklusion. En af dem, der skal diskutere løsninger på inklusionsproblemerne, er næstformand i Skolelederforeningen, Dorte Andreas.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som afslutning på Fagbladet Folkeskolens artikelserie #inklusion, inviterer redaktionen til gratis debatarrangement om inklusion med fokus på løsninger. Det sker på Danmarks Læringsfestival, Bella Centret, Hal B, København, torsdag den 14. marts kl. 10-12.

En af dem, der skal deltage i debatten, er næstformand i Skolelederforeningen, Dorte Andreas.

"Med de positive briller på, så synes jeg, at der i dag bliver talt mere professionelt om, hvordan skolen og lærerne arbejder strategisk med inklusion, end for et par år siden. Det kan blandt andet være et udtryk for, at lærerne har fået nogle af de kompetencer, som er nødvendige, når man arbejder med inklusion".

Men der er stadig mange steder, hvor inklusionsarbejdet er udfordret, pointerer hun.

"Lærerne og skolelederne mangler stadig de resurser, der gør det muligt for dem, at udnytte deres kompetencer fuldt ud. Blandt andet er det stadig sådan, at der på den enkelte skole er et økonomisk incitament for at beholde en elev, i stedet for at sende ham eller hende i en specialklasse. Det bør ikke være økonomien, der afgør, hvad der er det rigtige tilbud for det enkelte barn", siger hun.

Samarbejde er vejen frem

Selv om flere penge til inklusionsarbejdet ville lande et tørt sted, kan lærere og ledere stadig arbejde på en endnu bedre inklusion, mener Dorte Andreas.

"Jeg synes, at skolelederne og lærerne allerede står på tæerne for at løse inklusionsopgaven så godt som muligt. Når det er sagt, er det vigtigt, at skolerne forsat sørger for at sikre et godt samarbejde med blandt andet PPR, socialrådgiverne og forældrene. For skolelederen er det også vigtigt at skabe gode lærerteams på skolerne, der kan støtte og dele ud af deres viden til hinanden i inklusionsopgaven".

Hvis du er interesseret i at deltage i arrangementet, kan du sikre dig en plads på forhånd ved at skrive til inklusion@folkeskolen.dk. Skriv 'debatarrangement' i emnefeltet.

Kom til gratis debatmøde om inklusion med lærere, skoleledere og politikere: Her er programmet