Anmeldelse

Playing History: Pesten

Playing History: Pesten

Det danske firma Serious Games Interactive står bag nogle af verdens bedste læringsspil. Her er et eksempel på en ny type spil, der har fat i noget meget vigtigt, nemlig et mindre spil, der kan indgå i lærerens didaktiske design på flere måder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Playing History: Pesten" placerer sig i en lille niche i historien og fortæller herfra om vigtige begivenheder i verdenshistorien. Scenen er sat til 1300-tallets Firenze. Byen er ramt af pesten, og du skal som drengen Marchi forsøge at redde din mor, der er blevet syg. For at kunne hjælpe må du skaffe dig viden om sygdommens symptomer og udbredelse.

Fakta:

Titel: Playing History: Pesten

Type: Spil

Forlag: Serious Games Interactive

Spillets fokus er på mennesker og begreber, der knytter sig til tiden og begivenheden. Via byens borgere får spilleren indsigt i, hvordan virkeligheden håndteres anderledes i en anden tid og sted. Det er især disse forhold, der får spillet til at fungere så godt som læringsspil. Som spiller oplever vi problemerne og verdenshistorien indefra, og det gør det nemmere at forstå historiens betydning for eftertiden. Hovedpersonen er søn af den lokale barber, der også fungerer som kirurg og læge. For at samle viden om sygdommen sender han sin søn ud for at besøge de handlende på torvet, vagten ved byporten, præsten i kirken, lægen ved floden og bonden uden for bymuren. Han taler med beccamortien, der samler de døde i gaderne, og flagellanterne, der forsøger at sone menneskets synder ved at piske sig selv. På den måde sættes pesten ind i flere sammenhænge med både åndelige og mere verdslige bud på sygdommens årsag og virkning.

Vi stifter bekendtskab med vigtige begreber, der knytter sig til tiden og den gældende verdensforståelse, vi får indsigt i datidens videnskab og verdensforståelse og får bud på, hvordan og hvorfor pesten spredte sig over hele Europa.

Grafikken er overbevisende og figurerne appellerende. Navigationen er logisk og intuitiv, og spilleren føres gradvist ind i spillets univers og lærer at håndtere spillets resurser. Hvis spilleren får brug for det, er der hjælp at hente fra musen Tempus, der er at finde i Firenzes gader og indimellem blander sig i spillet som en nyttig hjælper. Der er indlagt quizzer og opgaver, som på en rimelig naturlig måde repeterer det, du har hørt i dine samtaler med borgerne i Firenze. Der er flere løsninger på problemerne, og floriner, der kan løse opgaver, kan samles på flere måder.  

Selvom spilverdenen er en meget begrænset gengivelse af Firenze med et begrænset persongalleri, er det også det, der åbner for brug af spillet i mange forskellige faglige sammenhænge. Spillet kan være med til at skabe forforståelse ved læsning af tekster om pesten i Danmark, simulere kompleksiteten i sygdomsspredning og naturligvis bidrage til elevernes arbejde med en væsentlig del af verdenshistorien.

Spillet kan gennemspilles på cirka en time - men det vil i de fleste tilfælde tage længere tid første gang. På hjemmesiden kan læreren hente elevmanual og lærervejledning samt elevopgaver i form af en række forståelsesafklarende spørgsmål. Endelig findes der også her baggrundsviden om pesten i Europa. Det er især denne sidste del, der kan anbefales til lærerens forberedelse, for at sætte spillet i perspektiv.