»Det er lidt stærkt«, siger drengene. Deres hold satser på et mexicansk tema i burgerkonkurrencen med hjemmelavede nachos som tilbehør.

Karrierelæring i madkundskab

Konkurrence mellem 7.-klasseelever i Guldborgsund hiver den klassiske burger fra madkundskabslokalet over i det professionelle køkken. Målet er, at eleverne undervejs stifter bekendtskab med erhvervsrettede uddannelser.

Publiceret

EN BRIOCHEBURGER

• Brioche er en fransk klassiker, en bolle, som fremstår blød ogkan fungere i både det søde og salte køkken.

• Bollen danner rammen for varierende fyld, hvor man kan blandesmage og teksturer. Fyldet kan fremstå sprødt, knasende ogblødt.

• Der fokuseres på smagene umami, sødt, salt, surt og bittert.Herudover skal eleverne selv eksperimentere med passende tilbehørtil burgeren.

Folkeskolen.dk/ernæringogsundhed

Det faglige netværk om ernæring ogsundhed er for alle, der underviser i eller interesserer sig forfaget madkundskab. I netværket får du ny faglig viden og tips tildin undervisning. Du kan også dele dine erfaringer og holdningertil faget med de 4.273, der allerede er tilmeldt netværket.

Bag om projektet

• Alle skoler på 7. årgang i Guldborgsund Kommune deltager iprojektet, hvor eleverne skal lave en briocheburger med tilbehør igrupper a fire elever. Emnet er streetfood. Der arbejdes hen mod enkonkurrencedag, hvor det bedste hold på hver skole kåres.

• Center for erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster (CELF)har fremstillet forskellige opgaver og film, der kan vises iundervisningen, inden eleverne laver burgere. Der kan komme en kokud i undervisningen. De grupper, der laver den bedste burger medtilbehør på konkurrencedagen på skolen, går videre til finalen påCELF, hvor kommunens 23 vinderklasser skal konkurrere modhinanden.

• På finaledagen kommer 96 elever fra de 23 klasser til CELF.Her er et professionelt slagteri, bageri og fire professionellekøkkener. Dommerne i finalen er en lokal hoteldirektør, restauratørog bagermester. Der er også et forældredommerpanel. Eleverne skalforuden burger med tilbehør til finalen også fremstille 25 småslides til forældredommerpanelet.

• Målet er at vise vejen til det gastronomiske køkken og give enoplevelse af, hvad kokkeuddannelsen kan bruges til. Projektet tagerudgangspunkt i fagene madkundskab, biologi, fysik/kemi og dansk:Madkundskab: Fremstilling af briocheburger og fyld.Biologi/fysik/kemi: Hvad er kulhydrater, fedt og protein og de femgrundsmage? Dansk: Fremstille markedsføring til vinderholdets standpå streetmarkedet, hvor eleverne præsenterer deres briocheburgerfor dommerne i finalen.

• Burgeren bliver vurderet ud fra følgende kriterier på bådeskole og CELF: - Præsentation af burger med tilbehør - Smag -Udseende - Kreativitet/innovation/metoder/teknikker -Anretning/servering af burgeren: i lomme, på tallerken i flettetkurv (kan medbringes).

»For nogle er dansk meget teoretisk, og så er det rart, at det er håndens arbejde her«, siger madkundskabslærer Helle Jacobsen.
En thailandsk burger er klar og bliver båret til dommerbordet, mens holdet med vegetarburgeren stadig kæmper for at få burgerbollen ud af formen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Koncentrationen er lige så tyk som dejen til briochebollen, som flere elever står og rører op med dejkroge i margretheskåle. I de små køkkener er arbejdet nøje fordelt mellem de fire elever, som må være i hver gruppe.

Det er indledningsheatet til en stor burgerkonkurrence, som kører for 7.-klasser i hele Guldborgsund Kommune. Alle elever i 7. klasse skal i hold a fire lave en briocheburger med tilbehør. Alle skoler har en konkurrencedag, og vinderne fra hver skole går videre til den store finale, som afholdes på Center for erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster (CELF).

Lærer: Der er kommet mere fokus på kompetencer i madkundskab 

Eleverne i 7.b på Sophieskolen har arbejdet med burgeren i snart to måneder. Halvanden time om ugen har de madkundskab. De har set film og udført opgaver. De har sammen skabt et fyld til briocheburgeren, der kan føre lige præcis deres gruppe til finalen. Kokken Jesper Engel har været på besøg og inspireret eleverne til at eksperimentere med fyldet. Og de har hørt efter.

I dag har de tre timer til at kokkerere og præsentere deres bud på en burger. Et hold satser på et thailandsk tema, en anden gruppe har fokus på klimaet med en vegetarisk burger, andre laver burgere og tilbehør med et mexicansk tvist, og i det sidste køkken har holdet valgt en burger med ost og oksekød, »for det smager nu godt«. Burgeren bliver serveret på en hjemmelavet zombietallerken og med en grøn hånd stikkende op af burgerbollen.

Konkurrence skærper engagement

»Der er ingen tvivl om, at konkurrencen skærper deres interesse, og de går op i at præsentere det flot. Vinder de, får de mulighed for at stifte bekendtskab med et industrikøkken på en helt anden måde, end hvis man blot er på besøg. Og det vil de gerne«, siger lærer Helle Jacobsen.

Det er tydeligt, at grupperne har forsøgt at skille sig ud fra hinanden i håbet om at vinde dommerens gunst. På Sophieskolen er dommeren i dag souschef Christian Rosenkvist, og han går rundt og ser vurderende på elevernes anstrengelser.

Vegetarholdet har valgt at lave rodstavpomfritter. De er skåret sirligt op og ligger klar på bagepladen til at komme i ovnen. »Kartoflerne er ved at blive brune«, siger Anders bekymret. »Nej, det er, fordi I har rørt ved dem med rødbedefingre. Det gør dem ikke dårlige«, siger Andrea. »Skal de i ovnen nu?« »Nej, for så er de ikke varme, når de skal bedømmes«, forklarer Andrea, mens hun vejer dej af til briochebollen. 80 gram skal der være. Klokken 13.30 sker bedømmelsen - om godt en halv time. Ovnen er varm, men hverken boller eller tilbehør er sat i endnu.

Det er første gang, eleverne laver det franske bagværk. Gruppen, der laver vegetarburger, og gruppen, der har et thailandsk tema, har valgt kun at lave en portion - den, der skal bedømmes. Mens de andre grupper laver portioner til alle.

Jeppe fra det mexicanske hold er i fuld gang. Her er ambitionerne høje. Der er bagt og friturestegt hjemmelavede nachos, der er hjemmelavet ketcup og burgerdressing og guacamole. »Det er lidt stærkt«, siger Jeppe. »Vi håber på, at vi vinder. Vi gør det bedste, vi kan. Så selv om vi ikke vinder, så går det nok. Vi laver også mad til os selv. Når vi har lavet så meget, skal der også være til os«, siger han.

Forberedelse tæller

Gruppen med den thailandske burger griber udfordringen anderledes an. Alt er klart. Små kyllingestykker steger i sursød sauce. Bollerne er i ovnen. Ananas og soja er klar på serveringsbrættet. En lille tegnet folder, der fortæller om måltidet, ligger ved siden af.

»Vi laver kun én. For der er kun én dommer«, forklarer Kira. Alle er enige om, at konkurrencen betyder, at alle er mere engagerede i undervisningen. »Det gør det sjovere, for så er der noget at lave det for«, siger Tammie.

Tiden er næsten gået. Vegetargruppen har krise. Bollen er ikke færdigbagt.

»Det her kan godt blive lidt stressende«, konstaterer Andrea, mens hun forgæves står og banker på foliebakken, som gruppen har valgt at bage bollen i. »Den er slet ikke bagt færdig i bunden«.

»I skal tage en beslutning nu. Hvad gør I?« spørger lærer Helle Jacobsen.

Kontant bedømmelse

Alle skal stille et måltid klar til dommer Christian Rosenkvist. Og i sidste øjeblik står der også en vegetarburger foran dommeren.

Den klassiske burger består af burgerbolle, salat, dressing og en hjemmelavet tomatsalsa på stegt oksekød med smeltet ost over. Eleverne forklarer dommeren om ingredienserne.

»Jeres bolle er god. Luftig - ligesom den skal være. Bøffen er stegt til den hårde side. Tomatsalsaen er god«, lyder den umiddelbare vurdering.

Bagefter er det det mexicanske hold. Guacamolen er blevet helt brun. »Hvad ville i gøre anderledes, hvis I kom i finalen?« spørger Christian Rosenkvist, men får ikke rigtig noget svar. »Den er oxideret. I kunne have kommet lidt græsk yoghurt i eller puttet avokadostenen i for at undgå det«, lyder dommerens råd. »Jeg ville nok have givet den en lille smule mere salt. Men den smager godt«, siger han.

Vegetargruppens bolle er ikke helt gennembagt, men gruppen får anerkendelse for en anderledes løsning af opgaven. Og så kommer de til gruppen med thailandsk tema.

»Det her er stærkt - det kan godt være, at man skulle kunne vælge hvor stærkt, for ikke alle kan være med. Og så ville jeg arbejde lidt med, hvor meget fyld der skal i. Det smager godt, men I har stegt kyllingen rigtig meget«, lyder det fra dommeren, som også skal videre til skolens andet madkundskabslokale og smage mere.

Helle Jacobsen har også eleverne i dansk. Hun mener, at de får rigtig meget ud af at deltage.

»For nogle bliver dansk meget teoretisk, og så er det rart, at det er håndens arbejde her. De får en tilfredsstillelse af at lave et produkt. Nogle har svært ved at lave en større dansk opgave, men her kan de alle levere et ret godt produkt, og det kan åbne deres øjne for, at de kan få andre muligheder på erhvervsuddannelserne«, siger hun.

Holdet med den thailandske burger vandt. Det betyder, at de fire elever skal videre i konkurrencen i de professionelle køkkener. Her skal de fremstille 25 små slides til smagsprøver til et professionelt dommerpanel og et forældredommerpanel.