Madkundskab
0   3

Karrierelæring i madkundskab

Konkurrence mellem 7.-klasseelever i Guldborgsund hiver den klassiske burger fra madkundskabslokalet over i det professionelle køkken. Målet er, at eleverne undervejs stifter bekendtskab med erhvervsrettede uddannelser.

Koncentrationen er lige så tyk som dejen til briochebollen, som flere elever står og rører op med dejkroge i margretheskåle. I de små køkkener er arbejdet nøje fordelt mellem de fire elever, som må være i hver gruppe.

EN BRIOCHEBURGER

• Brioche er en fransk klassiker, en bolle, som fremstår blød og kan fungere i både det søde og salte køkken.

• Bollen danner rammen for varierende fyld, hvor man kan blande smage og teksturer. Fyldet kan fremstå sprødt, knasende og blødt.

• Der fokuseres på smagene umami, sødt, salt, surt og bittert. Herudover skal eleverne selv eksperimentere med passende tilbehør til burgeren.

Det er indledningsheatet til en stor burgerkonkurrence, som kører for 7.-klasser i hele Guldborgsund Kommune. Alle elever i 7. klasse skal i hold a fire lave en briocheburger med tilbehør. Alle skoler har en konkurrencedag, og vinderne fra hver skole går videre til den store finale, som afholdes på Center for erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster (CELF).

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne i 7.b på Sophieskolen har arbejdet med burgeren i snart to måneder. Halvanden time om ugen har de madkundskab. De har set film og udført opgaver. De har sammen skabt et fyld til briocheburgeren, der kan føre lige præcis deres gruppe til finalen. Kokken Jesper Engel har været på besøg og inspireret eleverne til at eksperimentere med fyldet. Og de har hørt efter.

I dag har de tre timer til at kokkerere og præsentere deres bud på en burger. Et hold satser på et thailandsk tema, en anden gruppe har fokus på klimaet med en vegetarisk burger, andre laver burgere og tilbehør med et mexicansk tvist, og i det sidste køkken har holdet valgt en burger med ost og oksekød, »for det smager nu godt«. Burgeren bliver serveret på en hjemmelavet zombietallerken og med en grøn hånd stikkende op af burgerbollen.

Konkurrence skærper engagement

»Der er ingen tvivl om, at konkurrencen skærper deres interesse, og de går op i at præsentere det flot. Vinder de, får de mulighed for at stifte bekendtskab med et industrikøkken på en helt anden måde, end hvis man blot er på besøg. Og det vil de gerne«, siger lærer Helle Jacobsen.

Folkeskolen.dk/ernæringogsundhed

Det faglige netværk om ernæring og sundhed er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget madkundskab. I netværket får du ny faglig viden og tips til din undervisning. Du kan også dele dine erfaringer og holdninger til faget med de 4.273, der allerede er tilmeldt netværket.

Det er tydeligt, at grupperne har forsøgt at skille sig ud fra hinanden i håbet om at vinde dommerens gunst. På Sophieskolen er dommeren i dag souschef Christian Rosenkvist, og han går rundt og ser vurderende på elevernes anstrengelser.

Vegetarholdet har valgt at lave rodstavpomfritter. De er skåret sirligt op og ligger klar på bagepladen til at komme i ovnen. »Kartoflerne er ved at blive brune«, siger Anders bekymret. »Nej, det er, fordi I har rørt ved dem med rødbedefingre. Det gør dem ikke dårlige«, siger Andrea. »Skal de i ovnen nu?« »Nej, for så er de ikke varme, når de skal bedømmes«, forklarer Andrea, mens hun vejer dej af til briochebollen. 80 gram skal der være. Klokken 13.30 sker bedømmelsen - om godt en halv time. Ovnen er varm, men hverken boller eller tilbehør er sat i endnu.

Det er første gang, eleverne laver det franske bagværk. Gruppen, der laver vegetarburger, og gruppen, der har et thailandsk tema, har valgt kun at lave en portion - den, der skal bedømmes. Mens de andre grupper laver portioner til alle.

Jeppe fra det mexicanske hold er i fuld gang. Her er ambitionerne høje. Der er bagt og friturestegt hjemmelavede nachos, der er hjemmelavet ketcup og burgerdressing og guacamole. »Det er lidt stærkt«, siger Jeppe. »Vi håber på, at vi vinder. Vi gør det bedste, vi kan. Så selv om vi ikke vinder, så går det nok. Vi laver også mad til os selv. Når vi har lavet så meget, skal der også være til os«, siger han.

Forberedelse tæller

Gruppen med den thailandske burger griber udfordringen anderledes an. Alt er klart. Små kyllingestykker steger i sursød sauce. Bollerne er i ovnen. Ananas og soja er klar på serveringsbrættet. En lille tegnet folder, der fortæller om måltidet, ligger ved siden af.

»Vi laver kun én. For der er kun én dommer«, forklarer Kira. Alle er enige om, at konkurrencen betyder, at alle er mere engagerede i undervisningen. »Det gør det sjovere, for så er der noget at lave det for«, siger Tammie.

Tiden er næsten gået. Vegetargruppen har krise. Bollen er ikke færdigbagt.

»Det her kan godt blive lidt stressende«, konstaterer Andrea, mens hun forgæves står og banker på foliebakken, som gruppen har valgt at bage bollen i. »Den er slet ikke bagt færdig i bunden«.

»I skal tage en beslutning nu. Hvad gør I?« spørger lærer Helle Jacobsen.

Kontant bedømmelse

Alle skal stille et måltid klar til dommer Christian Rosenkvist. Og i sidste øjeblik står der også en vegetarburger foran dommeren.

Den klassiske burger består af burgerbolle, salat, dressing og en hjemmelavet tomatsalsa på stegt oksekød med smeltet ost over. Eleverne forklarer dommeren om ingredienserne.

»Jeres bolle er god. Luftig - ligesom den skal være. Bøffen er stegt til den hårde side. Tomatsalsaen er god«, lyder den umiddelbare vurdering.

Bagefter er det det mexicanske hold. Guacamolen er blevet helt brun. »Hvad ville i gøre anderledes, hvis I kom i finalen?« spørger Christian Rosenkvist, men får ikke rigtig noget svar. »Den er oxideret. I kunne have kommet lidt græsk yoghurt i eller puttet avokadostenen i for at undgå det«, lyder dommerens råd. »Jeg ville nok have givet den en lille smule mere salt. Men den smager godt«, siger han.

Vegetargruppens bolle er ikke helt gennembagt, men gruppen får anerkendelse for en anderledes løsning af opgaven. Og så kommer de til gruppen med thailandsk tema.

»Det her er stærkt - det kan godt være, at man skulle kunne vælge hvor stærkt, for ikke alle kan være med. Og så ville jeg arbejde lidt med, hvor meget fyld der skal i. Det smager godt, men I har stegt kyllingen rigtig meget«, lyder det fra dommeren, som også skal videre til skolens andet madkundskabslokale og smage mere.

Helle Jacobsen har også eleverne i dansk. Hun mener, at de får rigtig meget ud af at deltage.

»For nogle bliver dansk meget teoretisk, og så er det rart, at det er håndens arbejde her. De får en tilfredsstillelse af at lave et produkt. Nogle har svært ved at lave en større dansk opgave, men her kan de alle levere et ret godt produkt, og det kan åbne deres øjne for, at de kan få andre muligheder på erhvervsuddannelserne«, siger hun.

Holdet med den thailandske burger vandt. Det betyder, at de fire elever skal videre i konkurrencen i de professionelle køkkener. Her skal de fremstille 25 små slides til smagsprøver til et professionelt dommerpanel og et forældredommerpanel.

Bag om projektet

• Alle skoler på 7. årgang i Guldborgsund Kommune deltager i projektet, hvor eleverne skal lave en briocheburger med tilbehør i grupper a fire elever. Emnet er streetfood. Der arbejdes hen mod en konkurrencedag, hvor det bedste hold på hver skole kåres.

• Center for erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster (CELF) har fremstillet forskellige opgaver og film, der kan vises i undervisningen, inden eleverne laver burgere. Der kan komme en kok ud i undervisningen. De grupper, der laver den bedste burger med tilbehør på konkurrencedagen på skolen, går videre til finalen på CELF, hvor kommunens 23 vinderklasser skal konkurrere mod hinanden.

• På finaledagen kommer 96 elever fra de 23 klasser til CELF. Her er et professionelt slagteri, bageri og fire professionelle køkkener. Dommerne i finalen er en lokal hoteldirektør, restauratør og bagermester. Der er også et forældredommerpanel. Eleverne skal foruden burger med tilbehør til finalen også fremstille 25 små slides til forældredommerpanelet.

• Målet er at vise vejen til det gastronomiske køkken og give en oplevelse af, hvad kokkeuddannelsen kan bruges til. Projektet tager udgangspunkt i fagene madkundskab, biologi, fysik/kemi og dansk: Madkundskab: Fremstilling af briocheburger og fyld. Biologi/fysik/kemi: Hvad er kulhydrater, fedt og protein og de fem grundsmage? Dansk: Fremstille markedsføring til vinderholdets stand på streetmarkedet, hvor eleverne præsenterer deres briocheburger for dommerne i finalen.

• Burgeren bliver vurderet ud fra følgende kriterier på både skole og CELF: - Præsentation af burger med tilbehør - Smag - Udseende - Kreativitet/innovation/metoder/teknikker - Anretning/servering af burgeren: i lomme, på tallerken i flettet kurv (kan medbringes).


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.291 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
94 andre er allerede tilmeldt