Russell Crowe i 'Gladiator'.

Hiv bare de kulørte film ind i historieundervisningen

Både ’Gladiator’ og ’Monty Python og de skøre riddere’ kan bruges i historieundervisningen, siger Rasmus Falbe-Hansen, forfatter til bogen 'Historie i levende billeder'. Læreren skal bare være helt klar over hvad de kan og skal bruges til – for eksempel at engagere eleverne følelsesmæssigt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvis man som lærer skal bruge film i sin historieundervisning, skal  man vælge film, som griber eleverne. Og det er ikke 'Den højeste straf' om Ole Sogn i KGB's arkiver" mener lektor og forfatter Rasmus Falbe-Hansen, som tilføjer, at det faktisk er en fremragende dokumentar.

"Og man skal ikke nødvendigvis være bange for Hollywood og de mere kulørte film. Selv om de måske ikke lægger sig tæt om af den historiske virkelighed, kan de give noget til undervisningen på en anden måde. En film som 'Gladiator' kan sagtens bruges som afsæt for at diskutere magtforholdet mellem kejser og senat i Romerriget, selv om det primært er en actionfilm".

Anmeldelse: Film og historiske aha-oplevelser

Noget af det, man som lærer skal være opmærksom på, ifølge Rasmus Falbe-Hansen, er netop filmens forhold til de historiske fakta. Det er også noget af det, man kan tage en diskussion med eleverne om.

"Der er jo sådan en skala fra tæt på virkeligheden til langt fra. En film som 'Monty Python og de skøre riddere' tager jo udgangspunkt i nogle stereotype forestillinger om middelalderen, og det kan man sagtens tage en diskussion med eleverne om. Så er der en film som 'Livet er smukt', der forholder sig til Holocaust på et tematisk plan. Den kan man stille op overfor for eksempel 'Schindlers liste', der gøre sig store anstrengelser for at være så korrekt som muligt. Det er også en spændende debat, man kan have med sine elever".

Debat er en gave til undervisningen

Historiske film og tv-serier afføder ofte stor debat i offentligheden, og det skal man som underviser være glad for, siger Rasmus Falbe-Hansen. For det er gavnligt at inddrage debatten i diskussionen med eleverne.

"Debatten bliver en pulje af kommentarer som kan være en styrke og være med til at give eleverne en fornemmelse af historien, som den bliver fremstillet, altid er en tolkning, der kan diskuteres".

Det er dog dele af den offentlige debat, som Rasmus Falbe-Hansen mener, man skal lade blive udenfor klasseværelset. Nemlig den om petitesserne.

Film på plakaten i november

"Der vil altid være nogen, der synes, at så så Struensee for godt ud i 'En kongelig affære' og den slags. Men det mener jeg ikke er relevant i forhold til, hvad film kan bruges til, og man må acceptere at det er den slags, der er et vilkår på film. Ingen vil gå i biografen og se en grim Struensee. Og desuden er der næsten ingen film der er hundrede procent korrekte".

Historien som dekorativ baggrund

Det er dog ikke alle film, der er velegnede i undervisningen, mener Rasmus Falbe-Hansen.

"En del film bruger primært den historiske setting som baggrund for for eksempel en klassisk kærlighedshistorie. Den slags film synes jeg ikke bidrager med så meget til undervisningen", siger han og nævner 'Titanic' som et eksempel på en sådan film.

Film tager tid

Rasmus Falbe-Hansen er klar over, at det tager tid at vise film, og den tid går fra anden undervisning. En film som 'Gladiator' tager i omegnen af to en halv time, og derudover skal der bruges en eller to lektioner på at tale den igennem med klassen.

Alligevel mener han at det ofte er tiden værd.

"Den der indlevelse, eleverne får, kan sagtens være tiden værd, men det er jo en afvejning, læreren må lave fra gang til gang. Ellers kan man selvfølgelig vælge at vise uddrag. Det giver variation i undervisningen og kan være en praktisk løsning, men elevernes engagement er selvfølgelig mindre, når de ikke får den fulde fortælling" siger han.

Ny aftale giver lærere langt færre spillefilm at vælge imellem