Debat

Bør vi have lige så meget praktik som i Holland?

I går havde vi besøg af nogle lærerstuderende fra Holland. De har mere end 10 gange så meget praktik som os.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går havde vi besøg af nogle lærerstuderende fra Holland. Det var hyggeligt og under undervisernes præsentationer af læreruddannelsen blev praktikken bragt op. De hollandske studerende fortalte om deres praktik. De har 2 hele dage (mandag og tirsdag) om ugen i 32 uger om året, plus 8 5-dagsuger - hvert år. De har altså 416 fuldtidsdage (cirka 83 fuldtidsuger) i løbet af deres 4-årige uddannelse. 

Til sammenligning har vi 6 uger om året, på 3 af vores 4 år. Vi har altså 18 uger i alt, med omkring 8 lektioner om ugen hvor vi står i rollen som lærer. Det giver i omegnen af 144 lektioner, svarende til cirka 6 fuldtidsuger. 

Lad os lige holde det op mod hinanden: 83 mod 6 fuldtidsuger. Det betyder at de hollandske lærerstuderende i løbet af deres uddannelse har 10-15 gange så meget praktik. Eller sagt på en anden måde: 52 % af deres uddannelse er praktik, sammenlignet med vores cirka 4 %. Gad vide hvad der er bedst når ideen er at uddanne dygtige praktikere? Er det bedre at have cirka 50 % teori og 50 % praktik eller at have i nærheden af 96 % teori og 4 % praktik? 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det forekommer indlysende at to så vidt forskellige dispositioner umuligt kan være lige gode. Bør Holland lære af os eller bør vi lære af dem? 

En hollandsk studerende spurgte: Hvorfor har de danske lærerstuderende så lidt? Forklaringen var at det ville være for dyrt at give os mere praktik, da vores uddannelsesinstitution betaler praktikskolerne. Det vidste jeg godt. Men hvorfor er det egentlig sådan? Hvis jeg var praktiklærer ville jeg med glæde lade en lærerstuderende stå for undervisningen mens jeg sad på en stol og observerede, uden at få ekstra betaling. Burde det ikke være muligt at skabe nogle bedre aftaler mellem læreruddannelserne og praktikskolerne, så vi kan tage et vigtigt skridt i retning af at gøre læreruddannelsen en forberedelse ikke kun til den akademiske verden, men også til folkeskolens hverdag?