Debat

Demokrati i børnehøjde

"Børnenes Frederiksberg” kredser om ”Livskvalitet i hverdagen”, som er et tema fra Frederiksbergs Kommuneplan 2017. Forløbet med skoleelever fra 4. årgang blev udviklet og samskabt med lærere og ledelse fra Søndermarkskolen og kulturformidlere fra Biblioteket Frederiksberg, Frederiksberg Kommune

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Demokrati i børnehøjde

 I dette projekt var der fokus på demokrati, at børn dannes til demokratiske borgere, hvorfor der i projektet er undersøgt forskellige kommunale styredokumenter som eksempelvis Frederiksbergstrategien. Gennem projektet skulle børnene opleve, at deres stemme, mening og ideer også er gyldige. Derfor var det også vigtigt for Biblioteket Frederiksberg at inddrage en så relevant aktør som By & Miljø, der til daglig beskæftiger sig med Frederiksbergs byrum.

Som startskud til projektet var alle elever og lærere inviteret til en introworkshop på biblioteket, hvor der var oplæg om byrum og infrastruktur, målestoksforhold, når der skulle bygges modeller og mulighed for at blive klogere på Frederiksbergs historie gennem spillet ”Kender du byen”.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Gennem hele forløbet er der blevet arbejdet i forskellige workshops, hvor der har været oplæg fra arkitekter, oplevelsesdesigner, By og Miljø samt andre kulturinstitutioner på Frederiksberg.

Installationen vokser

Projektet indebar, at der over tid voksede en installation frem,  "Børnenes Frederiksberg" i takt med at der blev bygget flere og flere modeller, der illustrerede børnenes visioner for deres Frederiksberg. For at skabe overblik over byen, blev der produceret et kæmpe gulvkort over Frederiksberg, så børnene kunne se hvor skoler, legepladser, kulturinstitutioner og lign. er placeret i byen. Det gjorde det muligt at se, hvor der er ”tomme huller”, som børnene kunne udfylde med deres ideer og visioner, der blev bygget til små modeller og blev udstillet på grafiske podier opbygget i pap.

Da de fysiske modeller var færdige, skulle eleverne arbejde med Augmented Reality, som bedst kendes spillet Pokémon Go – men det er også en teknologi, der kan bruges til at udfolde visioner for et fremtidigt bymiljø. Ved brug af Augmented Reality fik børnene mulighed for at skabe et virtuelt univers, der tilføjede en ekstra dimension til de fysiske modeller de allerede havde bygget, så publikum fik mulighed for at få et indblik i de tanker der lå bag modellerne. I korte film præsenterede de deres visioner for Frederiksberg, hvor udfordringen var at levere budskabet klart og tydeligt ved hjælp af enkle fortællemæssige greb og uden brug af lyd.

Kulturcrewet fra Skolen på Grundtvigsvej

Kulturcrewet, som er elever fra Skolen på Grundtvigsvej, har undervejs dokumenteret forløbet med 4. årgang fra Søndermarkskolen. Med hjælp fra Filmværkstedet blev Kulturcrewet guidet i at producere tre små reportager, der viser den proces eleverne gennemgik fra den første introduktion til de efterfølgende workshops, hvor der blev bygget modeller. Intentionen har været at dokumentere børnenes proces set med andre børns øjne.

Fernisering

Tirsdag d. 14. november 2017 var der fernisering af udstillingen i Børnebiblioteket, hvor elever, forældre, lærere, workshopafviklere med mere deltog. Der var stor opbakning til ferniseringen, som borgmesteren åbnede med en tale, hvor han blandt andet takkede de mange deltagere.