Internationale undersøgelser
0   2

EU-rapport: Stigende ulighed påvirker uddannelsessystemet

Uligheden er stigende i Danmark, og det har negative konsekvenser i uddannelsessystemet, hvor børn fra de lave indkomstgrupper klarer sig dårligst. Danmark er dog stadig et af de EU-lande, der investerer mest i uddannelse.

En tilstandsrapport om uddannelse i Danmark for 2017 fremhæver, at uligheden målt på indkomst er steget, og det påvirker uddannelsessystemet negativt.

Rapporten viser også, at selv om Danmark generelt har gode resultater, så er andelen af elever med gode resultater lavere end i de andre nordiske lande.

Rapporten Education and Training Monitor fra EU-kommissionen blev i dag præsenteret ved en konference med Danmarks Lærerforening som vært.

DLF's næstformand Dorte Lange sagde i sin velkomst, at rapporten og konferencen ikke mindst var  aktuel efter de seneste nedslående resultater fra læseundersøgelsen Pirls, der for Danmarks vedkommende viser en markant tilbagegang i læsefærdighederne. 

Artiklen fortsætter under banneret

 

 "Vi kommer i Danmark ikke i nærheden af de problemer, andre lande har haft med op til 50 procents ungdomsarbejdsløshed", sagde Jens Nymand-Christensen og fremhævede, at uddannelse rykker højere og højere op på dagsordenen, blandt andet for nylig på et møde i EU-regi i Göteborg, hvor også Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen deltog. Vicegeneraldirektør i generaldirektoratet for uddannelse i EU-kommissionen Jens Nymand-Christensen var key note speaker og kom blandt andet  ind på, at Danmark ligger i en god position i forhold til mange andre EU-lande.

"Det er ikke sket før, men det viser, at EU-landene prioriterer uddannelse højere og højere", sagde Jens Nymand-Christensen og forklarede, at uddannelse som punkt fylder meget lidt i EU's traktater.

Også fokus på erhvervsuddannelserne

Her er hovedpunkterne i tilstandsrapporten om uddannelse set fra EU-kommisisonen, som medregner, at folkeskolereformen fra 2014 gennemføres i øjeblikket, og at der i 2017/2018 iværksættes en reform af ungdomsuddannelserne.

Derudover er der fokus på følgende:

I Danmark kombineres de gode uddannelsesresultater med en høj grad af lighed og fokus på elevernes trivsel. Andele af elever med gode resultater er dog lavere end i andre nordiske lande.

Reformen af erhvervsuddannelserne i 2015 forenklede uddannelserne, og reformen har indledningsvist haft en vis positiv virkning, for eksempel på overgangen til videregående uddannelser. Der er dog stadig store udfordringer med at nedbringe andelen af skolefrafald og tiltrække nye elever fra grundskolen.

Ulighed stiger 

Det offentlige budget for uddannelse er blevet reduceret, men Danmark er stadig blandt de lande i EU, der investerer mest i området.

Antallet af studerende på videregående uddannelser er fordoblet siden 2008. Dette har medført et større fokus på, hvordan strømmen af studerende bedre kan administreres, og hvordan studerende hurtigere kan færdiggøre deres uddannelser. Overgangen fra studieliv til arbejdsliv er forholdsvis langsom.

Resultaterne i rapporten blev præsenteret af analytiker Klaus Körner fra  EU-kommissionen.

I rapporten fremgår det, at Danmark inden for ulighedsagendaen er et af de lande, hvor ulighed i indkomst er steget i årene 2005-2015 målt med den såkaldte Gini-koefficient, der måler forskellen i indkomst.

I rapporten lyder advarsler om, at øget ulighed har sociale, politiske og økonomiske konsekvenser - herunder risiko for lavere uddannelsesniveau og mistrivsel i barndommen.

Rapporten sammenligner også Gini-koefficienten med PISA-resultaterne for medlemslandene, og her fremgår det, at Danmark fortsat ligger over det europæiske gennemsnit.

Finland, Holland og Sverige har mindre ulighed end Danmark, og finske og hollandske elever præsterer bedre i Pisa end danske elever.

Her kan du downloade hele rapporten på engelsk

http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/et-monitor_en

Her kan du downloade Tilstandsrapport om uddannelse i  Danmark

http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/et-monitor/country-reports_en


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.468 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.015 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.234 andre er allerede tilmeldt