Debat

Sådan motiveres udskolingselever

Nyere forskningsresultater fra 2015 fra undersøgelsen "Unges motivation i udskolingen", viste, at der er alt for mange udskolingselever, der ikke er motiveret for den læring, som skolen tilbyder. Men hvad skal der til? Hvordan opnår vi mere motivation, engagement og ejerskab?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”I skal være rigtig glade, hvis I får chancen får at være med i Skøn Skole. Det er en rigtig fed oplevelse, rigtig hyggeligt og så kommer det jo jer selv til gode bagefter. Et fedt klasselokale. Det er ekstra godt for skoletrætte elever. Man får et bedre sammenhold i klassen og lærer hinanden bedre at kende. Jeg kan anbefale jer, at I giver jer fuldt ud. Nu har jeg bevist overfor mig selv, at jeg kan meget mere end jeg troede – og det har de andre også” fortæller Andy, der går i 7. klasse.

Andy har sammen med sin klasse og en modig lærer afprøvet, hvordan det er selv at være med til at bestemme, hvordan deres klasseværelse skulle se ud, og samtidig være med i en proces, der styrkede både det fysiske og psykiske klasseklima. Det skabte ikke blot et synligt resultat, men også en ny måde at lære og udvikle sig på i udskolingen.

Nyere forskningsresultater fra 2015 fra undersøgelsen "Unges motivation i udskolingen", viste at der er alt for mange udskolingselever der ikke er motiveret for den læring, som skolen tilbyder. Præcis derfor igangsatte vi udviklingen af innovationsprogrammet SKØN SKOLE helt tilbage i 2010 som et supplement til eksisterende undervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Siden opstarten har SKØN SKOLE arbejdet tæt sammen med mere end 40 skoler og 1300 elever, hvor elever og lærere er blevet stimuleret til kreativitet, nytænkning, handlekraft og samarbejde. De har oplevet selv at skabe succes gennem hårdt teamwork og planlægning. Samtidig har de oplevet, hvordan de har medvirket til at gøre en synlig forskel, som alle efterfølgende kan nyde i skoledagen.

Motivation er jo en kompleks størrelse, og hvad der præcis motiverer den enkelte elev er derfor meget forskelligt. Den danske forsker Dorte Ågård har bla. beskrevet, at motivation skabes, når alle eleverne får succesoplevelser, og eleverne kan mærke, hvad man kan bruge det faglige stof til. Desuden er tillid mellem elev og lærer samt indbyrdes mellem eleverne afgørende for, at eleverne oplever, at de hører til. Det lyder måske ikke så vanskeligt, men det kan i praksis være vanskeligt at gennemføre.

Derfor kan det være af stor værdi at gennemføre et forløb, som rammer en række af disse motiverende faktorer.

”Skøn Skole innovationsuge har været rigtigt god og meget anderledes. Jeg har virkelig glædet mig til at skulle i gang med det. Det er så fedt at se den udvikling og kunne se, at vi har udrettet noget. Vi kan gøre noget sammen i fællesskab. Tænk, at vi har udrettet alt dette sammen !!! Jeg har snakket med mange flere end jeg ellers gør. Det har åbnet op for et eller forkrampet forhold, man har til mange. Jeg siger bare: tag imod Skøn Skole med kyshånd – det er ikke noget man kommer til at opleve igen – det er en stor chance. Jeg har brugt en hel del matematik i innovationsugen – og det er ikke ”kedelig matematik” – man bliver ligesom energisk af at skulle regne det ud. Når man ser resultatet af det man har lavet, får man en ubeskrivelig følelse, og når man ser det og helheden – ved man at det er helt unikt” beretter Anne fra 8x.

Som lærer kan det måske være vanskeligt at finde inspiration til at komme i gang, og derfor har SKØN SKOLE netop udgivet en inspirationsbog ”SKØN SKOLE – SÅDAN!” – der i ord og billeder fortæller alt om, hvordan man kan gribe et forløb an. Bogen er udgivet på Frydenlunds forlag og udkommer til januar 2018.