Nyt center for uddannelses-forskning åbner i dag

En lærer kan styre undervisningen i klassen på mange forskellige måder. Men hvilke er de bedste? Hvilke får eleverne mest ud af fagligt? Blandt andet dét skal et nyt center for uddannelsesforskning finde ud af. Centret åbner i dag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Centrets leder er professor Niels Egelund, der i forvejen er leder af Center for Grundskoleforskning på Danmarks Pædagogiske Universitet. Hvem, der fremover skal være chef for Center for Grundskoleforskning, er i øjeblikket under overvejelse, fortæller Niels Egelund.

Det nye center, der hedder Center for Strategisk Uddannelsesforskning, er et virtuelt center. Det er ikke et konkret fysisk sted. Niels Egelund er den eneste fuldtidsansatte på centret.

En række forskere fra danske og udenlandske universiteter og forskningscentre vil i den kommende tid blive knyttet til centret. De vil blive købt delvist fri fra deres respektive stillinger, så de kan udføre forskningsopgaver for centeret, der har fået 40 millioner kroner af Det Strategiske Forskningsråd til at drive centret i fem år.

Ideen stammer fra Globaliseringsrådet

Ideen til centret blev født i Anders Fogh Rasmussens Globaliseringsråd, der besluttede, at regeringen skulle satse på nogle forskningsområder af strategisk betydning for landets økonomiske vækst.

Før-skole, grundskole og ungdomsuddannelser blev udpeget til sådanne strategiske områder, og disse trin skal altså nu studeres nøjere af det nye center, sideløbende med den forskning, der samtidig foregår i for eksempel Center for Grundskoleforskning.

Ud over at finde ud af, hvad klasserumsledelsen betyder for elevernes faglige udbytte, skal det nye center identificere grunde til, at drenge og piger scorer forskelligt i diverse test, finde ud af effekten af specialundervisning og finde ud af, hvilke betydning klassens størrelse og skolens størrelse har for elevernes udbytte af undervisningen.

Desuden skal centret undersøge, hvorfor frafaldet er så stort i ungdomsuddannelserne, og hvad der kan gøres ved det.

Center for Strategisk Uddannelsesforskning skal rådgive politikere og forvaltninger på forskningsbaseret grundlag.