Ny undersøgelse: Diagnoser udløser faglig støtte i skolen

Blandt de 15 procent lavest præsterende elever i folkeskolen er det en markant fordel at have en diagnose, hvis man vil have ekstra faglig støtte. Det viser en ny undersøgelse fra DPU. Selvom eleverne har næsten de samme adfærdsvanskeligheder og faglige problemer, er sandsynligheden for at få specialundervisning tre gange højere, hvis man har en diagnose. "Problemet ligger i, at man skal have en diagnose for overhovedet at få hjælp. Det kan godt være, at man uden en diagnose har nogle af de samme udfordringer. Hvis børn har det svært, skal de have hjælp, og det skal ikke være diagnosen, der afgør, om de får det", siger Mette With Hagensen, der er formand for Skole og Forældre.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Berlingske: Derfor forsøger forældre at få stillet diagnoser til deres børn