Anmeldelse

Tidlig sprogstart i skolen

Sidder man godt mellem to stole?

Når tiden er knap, kan det være en fordel med materiale, der på en gang tilgodeser den konkrete undervisning og diskuterer didaktik og sprosyn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Tidlig sprogstart i skolen" tilbyder en forholdsvis letlæselig indføring i sprogdidaktik, samtidig med at den giver konkrete ideer til sprogundervisningen. Det giver af og til et lidt forvirrende eller ufærdigt indtryk – men det giver også en reel mulighed for, at der bliver tid til at diskutere didaktik og sprogsyn, mens man tilrettelægger undervisning. Måske sidder man godt mellem to stole.

Fakta:

Titel: Tidlig sprogstart i skolen

Forfatter: Petra Daryai-Hansen, Susanne Karen Jacobsen

Pris: 229

Sider: 124

Forlag: Samfundslitteratur

Bogen vil lærerne og sprogundervisningen det godt: Den vil gerne diskutere sprogsyn, didaktik og læring og videregive gode, konkrete ideer til undervisning, der virker. "Tidlig sprogstart i skolen" serverer ingen retter, som ikke er tydeligt deklarerede med hensyn til sprogsyn og didaktisk og læringsmæssig værdi. Bogen forholder sig til virkeligheden i skolen og til forenklede Fælles Mål. Det er bestemt kærkomment, at der bliver argumenteret grundigt med tråde langt ind i forskningen for foreslåede undervisningsformer.

Der er ofte ikke megen tid til den grundige debat i sproglærerteamet, så hvis debat og viden om sprogdidaktik skal styrkes, er det en god ide at servere input til netop den debat sammen med konkrete ideer til undervisningen. Det er "Tidlig sprogstart i skolen"s absolutte styrke.

Der er ingen tvivl om, at bogens forfattere er grundige folk. Forslag, pointer og diskussioner er velunderbyggede. Men fokus er lidt ujævnt. Sine steder fortaber bogen sig i vigtige diskussioner med et akademisk fokus, som ikke går så godt i spænd med bogens anvendelsesfokus. Andre steder skærer bogen med sin meget overskuelige opbygning pointerne ud i pap.

Alligevel er "Tidlig sprogstart i skolen" et udmærket bud på en bog, der både kan give konkrete ideer til den gode, effektive sprogundervisning og fodre debatten om valg af metoder med velfunderede argumenter. Den er på trods af sin lidt ujævne kvalitet et kærkomment input til et travlt sprogteam, hvor tiden til debat om didaktik, pædagogik og læring ikke altid slår til.

Powered by Labrador CMS