(1.553 følger) Se alle medlemmer
Innovation
1   136

Bachelor-vinder: Fem elementer skaber kreativitet

Så er første vinder i Lærerprofession.dk kåret. Prisen for bedste bachelor-projekt er gået til Rebecca Delf, som har skabt sin egen model for, hvordan man fremmer kreativitet i undervisningen. Faglig fordybelse er vigtigt, men også modstand fra materialet.

I dag er Rebecca Delfs ansat som lærer på Kroggårdsskolen i Odense, men for et halvt år siden var hun stadig lærerstuderende og skulle skrive sit afsluttende projekt. Inspirationen til projektet fik hun, da hun var i praktik. Hun opdagede, at den understøttende undervisning blev brugt til meget forskelligt. Nogle spillede hockey, mens andre lavede håndværk og design-lokalet om som en del af et innovationsprojekt.

Rebecca Delfs blev i tvivl om, hvordan hun selv skulle håndtere opgaven, når hun en dag stod i en klasse som færdiguddannet lærer. Hun besluttede sig derfor for at undersøge, hvordan man kan fremme kreativiteten i den understøttende undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg falder altid over kreativitet, det har det med at bide fat i mig. Og så er jeg på uddannelsen ofte stødt på teorier omkring kreativitet, og hvordan det er blevet en handelsvare ude i verden. Så slog det mig, at den understøttende undervisning er så åben og kan så mange ting, så det måske er sted, hvor man også kunne gøre noget for kreativiteten", siger Rebecca Delfs og fortsætter:

"Jeg synes, at kreativitet er vigtigt, fordi det er det, der giver os lov til at være forskellige. Når vi er kreative gør vi noget anderledes, end vi normalt gør. Det kreative er det, der bryder med, hvad vi kan i forvejen, og giver os lov til at lære noget forskelligt".


Underviserne skal tale sammen

I  sit projekt Kreativitetsfremmende undervisning - også i den understøttende undervisning? fandt Rebecca Delfs ud af, at det er vigtigt, at samarbejdet mellem dem, der varetager undervisningen, er vigtig. Og det har hun taget med sig ud i sit arbejde som færdiguddannet lærer.

"Eleverne skal kunne se en sammenhæng med det, de har lavet før. Og det kræver, at undervisningen hænger sammen med det, de har lavet tidligere. Så hvis der er forskellige undervisere i løbet af en dag, er det vigtigt, at de kan tale sammen. Det tænker jeg rigtig meget over i min daglige praksis. Jeg gør for eksempel meget ud af at tale med klassepædagogen om, hvad der rør sig i klassen lige nu. På den måde kan vi understøtte hinandens undervisning", siger Rebecca.

Øvrige bachelorvindere

 

 Giv eleverne benspænd

Den nyudklækkede lærer har også udviklet sin egen model for, hvordan man kan fremme kreativiteten i undervisningen. Den er blevet til med hjælp fra anden teori og det, Rebecca Delfs har erfaret i sin research.

Modellen består af fem elementer, som er gensidigt afhængige. For at man kan fremme kreativitet i undervisningen skal der altså være faglig fordybelse, refleksion, eksperimenter, feedback og modstand fra materialet. Det sidste kan man for eksempel skabe med at give eleverne benspænd, hvor de kun må arbejde i genbrugsmaterialer af gummi.

Rebecca Delfs håber, at lærerne vil bruge modellen i deres egen undervisning.

"Jeg sørger for, at de her fem elementer altid er til stede i min undervisning, når jeg arbejder systematisk med kreativiteten. Jeg spørger mig selv: 'Har jeg sørget for faglig fordybelse? Har jeg sørget for, at eleverne reflekterer over det, de gør?' Det har jeg måske gjort ved at bede dem om at sætte ord på, hvad der er sket i processen. På den måde bruger jeg modellen som en slags tjekliste", siger Rebecca Delfs.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ