Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

 

(8.437 følger) Se alle medlemmer
Forskning Inklusion
3   488

Inkluderede elever trives dårligere end kammeraterne

Via et panel af 9000 elever i 5. og 7. klasse vil Undervisningsministeriet og SFI følge inklusionen, og hvad den betyder for elevernes trivsel. Den første rapport fra panelet viser en generelt god trivsel, men trivslen er dog dårligere for den gruppe af elever, som tidligere har gået i en specialklasse og nu er inkluderet i en almindelig klasse.

Der er ikke tale om mistrivsel, understreger SFI-forskerne. Generelt er trivslen god, både kollektivt og individuelt. Men når elevene opdeles i grupper, er trivslen for de inkluderede elever signikant dårligere end de øvriges. Om den lavere trivsel skyldes de vanskeligheder, de pågældende elever har, eller om deres trivsel er ringere, end den ville have været, hvis de stadig gik i specialskole, kan forskerne ikke sige noget om. 

Forskerne har også kigget på, hvordan inklusionen af elever med særlige behov påvirker trivslen i klassen som helhed, og her viser undersøgelsen, at den kollektive trivsel i klasser med inkluderede elever er en smule ringere end trivslen generelt i panelet. Forskerne understreger dog, at først når de har fulgt panelet i den tre-årige peridoe, der er planlagt, vil de svare mere præcist på, om de inkluderede elever påvirker klassekammeraternes trivsel.

Artiklen fortsætter under banneret

Udfordring at sikre alle elevers trivsel

"Der er stadig udfordringer forbundet med at sikre alle elevers trivsel og deltagelse. Det er ikke nogen selvfølge, at eleverne fungerer både fagligt og socialt, og det kan være nødvendigt at tage udfordringen op med specielle tiltag i klassen for at fastholde og styrke elevernes trivsel og deltagelse", understreger SFI-forskerne.

"Selv om inklusionsopgaven er svær, og der er forskel på, hvor langt man er kommet rundt omkring, tegner undersøgelsen et klart billede af, at de danske skolebørn helt overordnet har det godt i deres skole. Med folkeskolereformen arbejder vi målrettet videre med at sikre en høj trivsel, blandt andet med det nye trivselsmål. Også for de børn, der flyttes fra en specialklasse eller specialskole til en almindelig undervisning", siger undervisningsminister Christine Antorini i en pressemeddelelse om den første panelrapport. Hent rapporten via linket til højre. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ