Anmeldelse

Regne- og læsevanskeligheder

Regne- og læsevanskeligheder

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ingvar Lundberg og Görel Sterner har skrevet en supergod bog om regne- og læsevanskeligheder, hvor de kombinerer interessant teori og konkrete undervisningsforslag.

Fakta:

Titel: Regne- og læsevanskeligheder

Forfatter: Ingvar Lundberg, Görel Sterner

Pris: 275 kroner

Sider: 144 sider

Type: Bog

Forlag: Alinea

Når man læser bogen, fornemmer man tydeligt, at respekten for eleven hele tiden kører som en underliggende og altafgørende faktor i alle forfatternes overvejelser. De indleder med at opridse risikofaktorer og fremmende faktorer for læring og siger så, at et meningsfuldt skolearbejde styrker skrøbelige børns selvværd. Stort set alle børn kan lære at læse og regne, hvis undervisningen er omhyggelig og indsigtsfuld. I et afsnit om en til en-undervisning understreges vigtigheden af den menneskelige støtte, "det personlige nærværs magi". Det er store ord, men det er også det, der gør bogen spændende at læse.

Jeg bed især mærke i et begreb, de kalder "opgaveorientering". Det dækker elevers evne til at arbejde "koncentreret, opmærksomt, ihærdigt orienteret mod en opgave". Det siger ret præcist, hvad der adskiller den fokuserede elev fra den elev, der finder på alt muligt for at undgå at komme i gang med en opgave. En undersøgelse gennemført af forfatterne i år 2006 tyder på, at en sådan "opgaveorientering" er afgørende for vellykket indlæring.

Bogen er spækket med væsentlig information om ordblindhed og regnevanskeligheder - og ikke mindst med masser af forslag til, hvordan man kan afdække og afhjælpe disse vanskeligheder. Denne bog bør ligge i enhver lærers rygsæk.