"Jeg skulle lige vænne mig til det og lære alle de nye elever at kende. Men det gik bedre og bedre", siger Sebastian Kjærgaard i en af filmene på paedagogikiskolen.dk

Seks film om inklusion fortæller konkrete historier om elever med særlige behov

Lærere, som vil være klogere på, hvordan de inkluderer elever med faglige og sociale problemer, kan hente inspiration i seks korte film om elever, som hver for sig har særlige vanskeligheder, der har betydet et anderledes skoleforløb, end flertallet oplever.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne kommer fra to skoler i Hedensted Kommune, og filmene kommer bredt omkring. En af de medvirkende har diagnosen infantil autisme. Der er også en film om en normaltbegavet dreng, der har muskelsvind og problemer med hukommelsen. Hovedpersonen i den femte film er født med en kromosomfejl, som betyder, at han har svært ved at tilegne sig ny viden.En anden fik en hjerneskade, da hun som tiårig blev sparket i hovedet af en hest, og en tredje film handler om en elev, som har svært ved at bevare overblikket, når hun er sammen med andre.

Elev fra specialklasse følger to fag i almenklassen

Den sjette film handler om Sebastian Kjærgaard, der har gået i specialbørnehave, fordi hans ordforråd var mindre end hos hans jævnaldrende. Da han skal i skole, bliver han undersøgt af en psykolog fra PPR og en privatpraktiserende psykolog, blandt andet fordi han er angst og har svært ved at begå sig blandt andre børn.

Begge undersøgelser viser, at Sebastian Kjærgaard er normaltbegavet, men på grund af de sproglige vanskeligheder bliver han hurtigt frustreret. Derfor har han brug for tid til at danne sig overblik, og det bliver besluttet, at han skal gå i specialklasse på Rask Mølle Skole.

I 7. klasse viser prøver, at Sebastian Kjærgaard har evner i dansk og matematik, og han kommer i praktik i almenklassen i disse fag. Det går så godt, at han tager afgangsprøve i matematik i 9. klasse og fortsætter i en almen 10. klasse på en efterskole.

Sebastian Kjærgaard har to gode år i almenklassen på Rask Mølle Skole, konstaterer matematiklærer Per Gade i filmen:

"Det viser ham, at det kan lade sig gøre. Men man skal være på sikker grund, inden man lader en elev skifte klasse, så han ikke skal tilbage til specialklassen, fordi vi har begået en fejl".

Filmene formidler viden om inklusion

Filmen om Sebastian Kjærgaard er på små ti minutter. De øvrige film varer fra knap fire minutter til lidt over 14 minutter. Filmene følger eleverne i skolen og i hjemmet og formidler konkret praktisk viden om læring, trivsel, inklusion, udvikling, skole-hjemsamarbejde og handlemåder i forhold til elever med særlige behov.

Man kan se filmene i sit eget tempo, og målet er at opkvalificere blandt andre lærere, pædagoger, speciallærere, AKT-lærere, forældre, skolens ledelse, seminariestuderende og deres undervisere, så de bliver klogere på, hvordan elever med særlige behov kan inkluderes i normalklassen.

Hver elev har sin egen underside

På websiden har hver elev har sin egen underside, hvor man kan læse en kort beskrivelse af elevens diagnose, vanskeligheder og problemstillinger og af den aktuelle indsats og anbefalinger fra for eksempel PPR.

Man kan også læse mere om de begreber og diagnoser, som anvendes i filmen og i de tilhørende tekster om den enkelte elev, og man kan finde forslag til litteratur, links og henvisninger til film, materialer og nyttige hjemmesider, hvor man kan hente yderligere inspiration til det pædagogiske arbejde med elever og samarbejde med forældre og øvrige involverede parter.

Filmene kan sættes til debat blandt forældre

Ud over at film og tekster kan bruges til inspiration i skolens pædagogiske arbejde, så kan materialet også bruges til at skabe større forståelse blandt forældre for de vilkår, der kan være forbundet med at inkludere elever med særlige behov i normalundervisningen.

Websiden foreslår således, at man inviterer skolens forældre til en tema-og debataften, hvor man viser en eller to af filmene som oplæg til en diskussion om skolens politikker og indsatser.

Paedagogikiskolen.dk er produceret af mf-media med støtte fra Undervisningsministeriets tips- og lottomidler. Se filmene via linket til højre for artiklen.

Powered by Labrador CMS