Anmeldelse

Det' min virkelighed!

Det' min virkelighed!

Om de nye ungdomsprofilers betydning for den personlige udvikling, livet i klasseværelset - og i virkeligheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det' min virkelighed!" og atten andre indholdsmæssigt fremragende, korte dokumentarfilm af og om unge. De er alle udvalgt til at indgå i en dobbelt-dvd, og det giver et spændende materiale om især nydanskeres ungdomsliv. Gennem unge med forskellige sociale, etniske og religiøse baggrunde giver filmene os et hurtigt indblik i det virkelige og multikulturelle Danmark som oplæg til videre debat. Det hele ledsages af et omfattende, trykt undervisningshæfte.

Fakta:

Titel: Det' min virkelighed!

Pris: 300 kroner

Sider: 58 sider

Type: Bog med dvd

Forlag: C:ntact Integration og uddannelse

Målgruppen for det samlede materiale er tænkt særdeles bred, for samtidig med grundskolens ældste klassetrin satses også på ungdomsuddannelserne. Det kunne i en travl skolehverdag have været mere bekvemt med en opsplitning af disse to store målgrupper. Selv om der er mange overlap og brobygningsaktiviteter de to grupper indbyrdes.

Dog er der god hjælp at hente i hæftets informationer, hvor der tydeligt angives, hvilket undervisningsniveau og fag eller flerfagligt område de enkelte temaer og film primært kan bruges til. Og i dvd'en er ilagt en lille folder, der kort introducerer den enkelte films hovedperson og tema og dermed yderligere letter planlægningen.

Undervisningshæftet, der kvit og frit kan hentes fra nettet i pdf-format, trækker de nitten film ind i fire hovedtemaer, nemlig: "Tro og værdier", "Succes i Danmark", "Identitet og stereotyper" og "Fra ung til voksen". Hvert tema indledes med korte baggrundstekster, og der er oplæg til diskussioner og direkte opgaveforslag til for- eller efterbehandling af de enkelte film. Lige til at klistre på de enkelte fags relevante trin- og slutmål.

Indholdet og den tilhørende metodiske vejledning med elevaktiviteter kan bruges i sin helhed - eller endnu bedre, i udpluk efter aktuelle behov i mange flerfaglige sammenhænge, hvor ungdomsliv skal behandles. De i alt 252 minutters spilletid kan efter min vurdering bedst anvendes i de ældste klasser som et stort og righoldigt idekatalog, hvorfra man vælger netop det tema eller den film, der passer ind i det konkrete undervisningsforløb.

Se at få anskaffet denne dobbelte dvd til skolebiblioteket - eller hent den ganske gratis på dit center for undervisningsmidler, der sandsynligvis har den stående til udlån. Reklamér på lærerværelset for dette materiales mangfoldige anvendelsesmuligheder, også til projektarbejder og film- og medieundervisning. Det giver ud over indholdsoplevelserne gode muligheder for at analysere filmenes formsprog og vurdere virkemidler og produktionsbetingelser. Vær således med til at fokusere på de nye ungdomsprofilers betydning for den personlige udvikling, livet i klasseværelset - og i virkeligheden.