Syv ud af ti lærere underviser i fag, de ikke har linjefag i

En ny undersøgelse viser, at over 70 procent af lærerne underviser i fag, de ikke er uddannet til. DLF ønsker mere fokus på efteruddannelse i folkeskolereformen og ønsker, at trepartsforhandlinger kan være med til at løse udfordringen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kun knap 30 pct. af lærerne i folkeskolen er uddannet i alle de fag, de underviser i.  Det viser en ny undersøgelse, som Megafon har gennemført for Danmarks Lærerforening. Lærere, der underviser i fag, de ikke har linjefag i, underviser især i kristendomskundskab, natur/teknik, historie, dansk og matematik.

DLF: 1 milliard er ikke nok til at sikre regeringens linjefagsmål

 DLF ønsker flere penge til efteruddannelse

I folkeskolereformen er der sat en milliard kroner af til efteruddannelse af lærere og pædagoger frem til 2020. Men lærernes formand Anders Bondo Christensen mener, der skal mere efteruddannelse til, og den skal være mere målrettet. Han lægger op til trepartsdrøftelser med regeringen og KL om lærernes efteruddannelse. 

"Jeg er klar til tage en drøftelse med regeringen og KL, hvor vi alle må bidrage til et højere ambitionsniveau. Bortset fra forældrenes opbakning til elevernes skolegang er dygtige og velforberedte lærere den enkeltfaktor, der har størst betydning for elevernes udbytte af undervisningen. Derfor er vi nødt  til at have større fokus på efteruddannelse, end regeringen lægger op til", lyder det fra Anders Bondo i en pressemeddelelse.

Mange ønsker efteruddannelse

Anders Bondo hæfter sig ved, at 80 procent af dem, der underviser i fag, de ikke har linjefag i, mener at efteruddannelse vil forbedre undervisningen.

Lærerne savner efteruddannelse

"At understøtte lærernes faglighed og styrke deres mulighed for at gennemføre undervisning af høj kvalitet er den mest oplagte måde at hæve elevernes udbytte af undervisningen", lyder det fra Anders Bondo.

Undersøgelsen er gennemført af Megafon i Danmarks Lærerforenings medlemspanel i november 2012. Resultaterne bygger på svar fra 508 lærere og  børnehaveklasseledere, som underviser i normalklasser.