Dansklæreren er stadig den faglige autoritet

Forsker: Udfordring for lærerne at vælge ud og bedømme kvaliteten af de digitale læremidler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Alle digitale læremidler har en bestemt fagopfattelse, og det er vigtigt at være opmærksom på, om den stemmer overens med lærerens fagopfattelse. Hvis du for eksempel gerne vil træne elevernes kommunikative kompetencer, nytter det ikke noget at give dem et træningsprogram, hvor de skal sidde og genkende ord. Her er det enormt vigtigt, at man som dansklærer hele tiden tænker: 'Det er mig, der er den faglige autoritet'«. Sådan lyder anbefalingen fra Thorkild Hanghøj, forsker i it og medier i danskfaget fra Aalborg Universitet.

En af de typiske faldgruber er ifølge Thorkild Hanghøj, hvis læreren ikke har overvejet, hvilke aktiviteter man rent faktisk kan lave med det enkelte læremiddel.

»Det er et problem, hvis man som dansk-lærer tænker, at når man hiver et digitalt læremiddel ind i undervisningen, så kan fagligheden overlades til det«, siger han og tilføjer, at der ligger en kæmpe udfordring for lærerne i at kunne vælge ud og bedømme kvaliteten af de digitale læremidler.

»Ekstra Bladets 'Redaktionen' er et brugbart digitalt læremiddel. Det understøtter alle de planlægnings- og samarbejdsprocesser, der er involveret i redaktionelt avisarbejde. På den måde kan læreren koncentrere sig mere om at få eleverne til at forstå de danskfaglige aspekter af avisarbejdet: Hvilken målgruppe skriver vi til, og hvordan formulerer vi os«.

Thorkild Hanghøj peger samtidig på den eksplosion af nye interaktive teksttyper som sms, chat og sociale medier som Facebook, som dansklærere også bliver nødt til at forholde sig til i undervisningen.

»Fordi det er den virkelighed, som eleverne navigerer i, og som de skal være genrebevidste omkring, for at de kan være kompetente mediebrugere i en danskfaglig forstand«.