Lærer til lærer
5   1208

Hvad pokker er meningen?

Om hvordan et stort problem for skolen er manglen på meningsfyldte aktiviteter, og hvordan man meget nemt kan gøre noget ved det

Den amerikanske forfatter Daniel Pink har skrevet en meget interessant bog. Den hedder Drive, og handler om hvad der motiverer mennesker. Det han siger er interessant, da det er nærmest modsat det der er almindeligt acccepteret, nemlig at kontante belønninger såsom mere i løn o.l. IKKE VIRKER. I hvert ikke når vi taler om mere indviklede arbejdsopgaver der kræver samarbejde og alternativ tænkning. Se en video om hans pointer her:

http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

Som han fortæller, har han kondenseret forskningen ind til tre elementer der er essentielle for at få folk til at arbejde optimalt. Det handler om at sørge for at der er autonomi, kompetence og at arbejdet er meningsfyldt. Sagt med andre ord. Folk skal have en hvis grad af frihed til selv og sammen med andre at finde ud af hvordan opgaven skal løses, de skal føle at de er kompetente til at udføre opgaven, og sidst skal opgaven være meningsfyldt for dem. De skal forstå hvorfor opgaven skal laves. Men hvor mange skoleelever bliver ikke hver dag præsenteret for opgaver de ikke selv kan bestemme hvordan de vil løse, som de ikke føler de kan finde ud af, og som de ikke forstår hvorfor de skal løse?

Hvis vi nøjes med at fokusere på det med at aktiviteterne skal være meningsfyldte, så vil jeg i det følgende give en række eksempler på hvordan dette kan gøres i praksis, relativt enkelt, og inden for rammerne af fælles mål:

STATISTIK I 3. KLASSE

Efter 3. klasse skal eleverne ifølge fælles mål kunne indsamle, ordne og behandle data i arbejdet med statistik og sandsynlighed. Hvordan gør man det til en interessant og levende aktivitet for ungerne? Jo, jeg har flere gange gjort det, at jeg har bedt dem om at beslutte sig for at undersøge et eller andet ved deres klassekammerater, f.eks. hvor mange lommepenge de får, hvad deres yndlingsfag er, eller noget helt tredje. Når de så har indsamlet data fra kammeraterne, laver de et søjlediagram på et stykke A3 papir, som de fremlægger til klassen. Hvis man vil gå videre kan man evt. også undersøge naboklassen, og så sammenligne resultaterne der.

DANSK

Lav en blog. Ungerne skriver en hel masse i løbet af et skoleliv, men det meste af det har kun én adressat, nemlig læreren, og når det er afleveret og rettet, så ryger det i en mappe og samler støv, eller direkte i skralderen. Mange arbejder med portefølje, og det gode ved det, er at det producerede materiale fortsat har en betydning, men det er stadig i en meget begrænset form, nemlig som en evaluering af om eleven har lært det denne skal.

Fælles mål for dansk er som skræddersyet til at blogge, lige bortset fra, at der mangler et helt almindeligt mål for noget skriftligt, nemlig at det har et bredere målgruppe. At nogen gider at læse det, og at det har betydning for andre end skolens aktører. F.eks. skrives der masser af gode historier i folkeskolen. Mange elever har en helt specifik humor, som er unik for aldersgruppen, men stort set al litteratur er skrevet af voksne, og en blog med elevens eller klassens gode historier kunne være rigtig fedt for andre at læse. Jeg tror også at andre børn vil synes at det er sjovt at læse historier skrevet af børn, og at der kan ligge en stor motivation i at læse noget som ens søskende eller venner har skrevet. Et eksempel på noget sådant kan ses her: http://skolehistorier.blogspot.dk, og der ligger faktisk en god historie, som har noget af det der særlige børnesprog, som jeg mener er helt unikt og meget læseværdigt. Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at vide hvad der skete med pigen senere. Meget uhyggeligt

Og en blog er så nem at lave. Så nem så det næsten fremstår sværere at klø sig bagi. Der er flere muligheder, men hvis vi holder os til http://www.blogger.com, så kræver det blot en google-konto, som det tager maks fem minutter at lave. Her er to videoer der viser hvordan man kan gribe det an:

http://www.youtube.com/watch?v=vRztNLeSq38&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=rA4s3wN_vK8&feature=player_embedded

Som jeg har vist her: http://skolesnak.blogspot.dk/2012/02/fernisering-srg-selv-for-cocktails-og.html, så kan en blog også bruges til at vise billeder og andre billedkunst projekter frem, så det igen har relevans for andre end blot eleverne og læreren. Og i et fag som samfundsfag, er det helt oplagt at lade eleverne fremføre deres synspunkter i en blog, omhandlende et eller andet emne, sådan som denne blog jo også er et eksempel på.

MUSIK

Hvad sker der med den musik der skabes i skolens musiklokale. Jo, ofte bliver den derinde. Det er dejligt at høre resultatet af øvelserne til skolens årlige julekoncert, hvis man har sådan en, eller i andre sammenhænge hvor der spilles musik på skolen. Og hvis forældre og andre er inviterede til at høre med, så er vi ved noget der giver rigtig god mening.

Men hvorfor vente til det? Med myspace er det nemt at lægge musik ud på nettet, som jeg og en anden lærer gjorde sidste år i forbindelse med en fordybelsesuge i musiklokalet. Resultatet kan høres her, og jeg skal love for at koncentrationen røg helt op i loftet, når der blev indspillet. Jeg brugte blot min telefons optage program, og overførte filerne til min myspace konto. Det var meget nemt. Og resultatet kan høres her: http://dk.myspace.com/576332831

I et længere musik forløb kan det f.eks. også bruges til at følge udviklingen af en sang, og til at eleverne hører at de bliver bedre. Man kan selvfølgelig også vælge at vente med at lægge det ud, til man synes kvaliteten er helt i top. Men pointen her er at eleverne oplever det som mere meningsfyldt, når de producerer noget der slippes ud i det offentlige rum. Og igen, det er ikke svært at komme igang. Se blot her:

http://www.youtube.com/watch?v=TaGrNABlAFM&feature=player_embedded

Jeg håber at disse helt konkrete ideer kan bruges til at gøre undervisningen mere meningsfyldt, og hvis du/I har brug for flere, så skriv eller ring til mig, så er der gode gratis ideer på vej næsten med det samme. Go' fornøjelse

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.562 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.316 andre er allerede tilmeldt

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.183 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.456 andre er allerede tilmeldt