PALS er et af de redskaber, der kan tages i brug, når der skal inkluderes flere. Lærerne er glade for ordningen, der dog ikke har nogen målbar effekt.

Pals gør det lettere at rumme de svære

86 procent af de ansatte på de 11 pilotskoler, der arbejder med PALS, mener, at de er blevet bedre til at håndtere besværlige elever. Men ordningen, der blev indført i 2008, kan endnu ikke måles i karakterer og sygefravær.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 I 2008 indførte 11 pilotskoler Pals (Positiv Adfærd i Læring og Samspil). Og selvom evalueringen viser, at Pals endnu ikke har sat sit aftryk i forhold til elevernes karakterer og sygefravær, har det ifølge skolens ansatte en række positive effekter.

86 procent af de ansatte har således fået lettere ved at håndtere vanskelige elever. Blandt andet fordi 81 procent oplever, at eleverne tager mere hensyn til hinanden. Det viser en evaluering foretaget af det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) - bestilt og finansieret af Socialstyrelsen.

"De oplever, at eleverne er mere rolige og bedre til at modtage instruktioner og kritik. Og der er færre konflikter eleverne imellem", siger videnskabelig assistent ved SFI Peter Skov Olsen til folkeskolen.dk.

Klassemiljøet er et andet område, der gennemgående ser ud til at være forbedret med Pals. 73 procent af lærerne i undersøgelsen vurderer, at læringsmiljøet på skolen er blevet bedre, mens 68 procent mener, at eleverne er blevet bedre til at gøre det, som de bliver bedt om.

Til gengæld har det endnu ikke vist sig i elevernes karakterer eller i deres sygefraværsprocent, at de bruger PALS. Der er altså ikke nogen målbar effekt. I hvert fald ikke endnu.

Populære inklusionsmodeller hæmmer lærerne i at tænke selv

Læs mere

Læs evalueringen af PALS her.

Powered by Labrador CMS