Skolerne i Aarhus skal have lov at indføre rullende skolestart og kompetencedelt undervisning, mener rådmand Kristian Würtz (S).

Lærerforening advarer politikerne imod rullende indskoling

Skolerne i Aarhus skal have lov til at indføre rullende skolestart og kompetenceopdelt undervisning efter det såkaldte krai-princip, mener børn- og ungerådmand Kristian Würtz. Det bekymrer Århus Lærerforening, som også kritiserer slutevalueringen af pilotprojekt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever til Lisbjergskolen, N. J. Fjordsgade Skole og Malling Skole har de seneste tre år kunnet begynde i skole tre-fire gange om året. Til og med 2. klassetrin har de ikke gået i traditionelle klasser, men har haft base i en stamklasse og gået på niveaudelte hold alt efter deres faglige kompetencer. Det er foregået i pilotprojektet Kompetencebaseret rullende skolestart og aldersintegreret indskoling (krai).

Børn- og ungerådmand Kristian Würtz (S) indstiller til byrådsmødet i morgen, at det skal stå kommunens folkeskoler frit for at adoptere modellen på deres skole, hvis de lokale skolebestyrelser beslutter sig for det, og børne- og ungeforvaltningen samtidig godkender beslutningen.

Intet forskningsmæssigt belæg for modellen

Århus Lærerforening advarer politikerne mod at slippe modellen løs.

"Vi anbefaler, at den århusianske folkeskole tager udgangspunkt i den udelte skole, hvor klassen er den bærende enhed. Dét er der forskningsmæssigt belæg for, og det styrker samtidig de fagligt svage elever. Krai-modellen er der ingen forskningsmæssige belæg for, tværtimod er der noget, som tyder på, at det ikke er den rigtige model", siger lærerforeningens formand, Søren Aakjær, til Århus Stiftstidende.

Også DLF's næstformand Dorte Lange har udtrykt sin skepsis over for projektet.

"Man kan ikke komme uden om, at det er niveaudeling, for når eleverne er kommet til et vist niveau, kan de rykke videre. Det synes vi ikke er en god idé, for vi ved, at de lande, der niveaudeler, ikke klarer sig godt", sagde hun til Folkeskolen i marts i år. Dengang var hun formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF.

Lærerforeningen kritiserer evalueringen af projektet

KRAI-forsøget er netop blevet evalueret af analysevirksomheden Epinion, der konkluderer, at forsøget på de tre skoler har været en succes. Men lærerforeningen påpeger i et brev til byrådet, at der er flere kritisable forhold i slutevalueringen.

"Det er slående, at man skriver, at det er en succes, at 69 procent af forældrene er tilfredse med indskolingen i krai, når vi ved, at det er 86 procent på normalskoleområdet", siger Søren Aakjær, der heller ikke mener, at rapporten har belæg for at sige, at krai styrker elevernes faglige udbytte.

Epinion er tidligere blevet kritiseret for sine evalueringer af krai-projektet. I marts erkendte analysevirksomheden over for Folkeskolen, at evalueringen af indskolingsprojektet på Malling Skole tegnede et mangelfuldt billede af børnenes læseniveau, da elevernes læsekundskaber blev sammenlignet med 12 år gamle landstal.

Alligevel vil rådmand Kristian Würtz holde døren åben for nye tanker om folkeskolen.

"Projekterne viser, at der kan være et potentiale i at arbejde aldersintegreret. Man får skabt nogle fællesskaber på tværs af aldersgrupper, og det tror jeg kan være positivt", siger han til avisen.

De tre forsøgsskoler er ved at tage stilling til, om de vil fortsætte med at være krai-skoler.

DLF: Niveaudeling er ikke vejen frem

Skolestartsrapport bruger gamle tal

 

Rasmus går i niveaudelt skole