Debat
1   24

På FGU var der plads til mig som tosproget dansker

Folkeskolelærere kan lære meget af FGU, når det kommer til at støtte tosprogede elever. Det viser min historie.

Jeg ved om nogen, hvad det vil sige at være tilflytter. I en alder af 13 år flyttede jeg fra Vietnam til Danmark med mine forældre, og over en nat ændrede hele min identitet som skoleelev sig. 

Min skolegang i Danmark har været utrolig svær, fordi jeg i lang tid slet ikke kunne det danske sprog. Og selvom jeg gradvist er blevet bedre, har min usikkerhed på mine taleevner spændt ben for mig igennem hele min folkeskoletid i Danmark. En ting er, at jeg helt lavpraktisk ikke kunne tale dansk, da jeg kom hertil, noget helt andet er, hvad det gjorde ved min selvtillid og tro på mig selv. Skønt mit danske blev bedre hver dag, turde jeg stadig ikke snakke med mine klassekammerater, fordi jeg var bange for at lave grammatiske fejl og var flov over min udtale. Det begrænsede mig ikke kun i frikvartererne i skolegården. Det begrænsede mig også i klassen: Særligt når vi havde gruppearbejde. 

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg kan stadig huske, hvor nervøs jeg blev, hver gang min lærer sagde, at nu skulle vi lave gruppearbejde. Arbejdet i grupper er jo en holdindsats, men jeg var så optaget af, hvor lidt jeg kunne bidrage med, at det blev nemmere bare at tie og lade være med at gå i vejen for de andre. Jeg var overbevist om, at de af mine klassekammerater, jeg kom i gruppe med, tænkte: “Det er spild af tid at være i gruppe med og inddrage Anh Thu, og nu er vi da sikre på et dårligt gruppearbejde.” Jeg savnede mere hjælp og støtte fra mine lærere i folkeskolen. 

Med FGU voksede min selvtillid.

Da jeg kom på FGU ændrede mange ting sig for mig. Jeg voksede og udviklede mig virkelig meget. Jeg begyndte at gøre ting, som jeg aldrig ville have troet, jeg kunne gøre på skolen. Nu tør jeg stille mig op foran hele min klasse og tale højt og tydeligt til alle. Med FGU voksede min selvtillid - endda så meget, at jeg besluttede at melde mig ind i skolens elevråd. Jeg tror, at en en stor del af den positive udvikling skyldes min lærere på FGU.

Fx er lærerne på FGU gode til at tage sig tid til at forklare mig opgaver og gruppemeddelelser og bruge ord, som er nemme at forstå. FGU lærere har lidt mere forståelse for tosprogede elever, en forståelse som flere lærere i folkeskolen godt kunne lære noget af.

FGU har også hjulpet mig videre. Her fandt jeg støtte til at finde ud af, hvad jeg skulle med min fremtid. Så FGU har hjulpet mig meget med at udvikle mig fagligt og personligt og min tid på skolen har gjort at jeg turde flere forskellige ting i skolen, som jeg ikke har gjort før.       


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
928 andre er allerede tilmeldt