Preben Hansen går på pension som idrætslærer og formand for Fagligt Udvalg i Dansk Skoleidræt.

”Vi slap af med rundboldslærerne, da vi fik Fælles Mål”

Lige siden Dansk Skoleidræt tog over for hedengangne Dansk Idrætslærerforening har idrætslærer Preben Hansen været formand for fagligt udvalg. Nu er det slut. Den bramfri fynbo går på pension – og siger farvel til et idrætsfag i god udvikling.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er på kone nummer tre, vi har været gift i 10 år - og vi skulle gerne have lidt tid også, inden vi skal i kørestol og sådan noget …"

Et langt lærerliv lakker mod enden for den 65-årige idrætslærer, Preben Hansen, der de seneste 25 år har været lærer på Rantzausminde Skole i Svendborg.

Derfor har han også for nylig sagt farvel til posten som formand for Dansk Skoleidræts faglige udvalg, der efter aftale med Danmarks Lærerforening har varetaget idrætsfagets interesser, lige siden Dansk Idrætslærerforening måtte lukke og slukke tilbage i 2013.

"Jeg er meget glad for mit arbejde. Jeg har lige haft seks idrætstimer i dag, udendørs. Det er så livsbekræftende at have med de unge mennesker at gøre. Og nu lakker det så mod enden - men det er fint. Jeg har selv valgt det", siger Preben Hansen.

I fagligt udvalg fik Preben Hansen og de øvrige medlemmer mulighed for at være med til at præge udviklingen og forholde sig til nye for eksempel nye udspil fra Christiansborg - og han har nydt at kunne være med til at påvirke udviklingen af faget.

"Nu er vi en naturlig del af hele det politiske og faglige miljø omkring faget. Det har været meget spændende at være med til", siger han.

Dansk Skoleidræt anbefaler reduceret idrætsprøve til sommer

Som formand for fagligt udvalg de seneste otte år har Preben Hansen været med til at opnå to vigtige milepæle, som i hans øjne er afgørende for, at han om få uger kan tage sin afsked som idrætslærer og sige farvel til et idrætsfag i en positiv udvikling.

"Jeg var med til at lave Fælles Mål i sin tid, ligesom jeg også var med i gruppen, der lavede den nye eksamen i idræt. Det er efter min mening noget af det vigtigste, vi har lavet", siger han.

Indførelsen af prøven i idræt var med til at gøre faget anerkendt hos både den brede befolkning, forældrene og skolelederne, mener han.

"Jeg er egentlig imod prøver, men jeg har aldrig kunnet forstå, hvorfor man skulle til prøve i engelsk og tysk, men ikke i idræt. Nu har vi gjort idræt til et fag. Et læringsfag, hvor grundidéen er høj fysisk aktivitet, samarbejde og refleksion. Og det er den refleksion, som er så vigtig i forhold til den faglige del", siger Preben Hansen.

En ekstra gevinst

Selv om Fælles Mål løbende er blevet kritiseret sønder og sammen for den centrale detailstyring af lærernes undervisning, har de ikke desto mindre været med til at trække idrætsfaget i den rigtige retning, understreger Preben Hansen.

"Vi slap af med rundboldslærerne i sin tid, da vi fik Fælles Mål. Der var flere, der ikke ville mere med de nye krav, og det var en ekstra gevinst, for det skete for tit, at folk blev sat ind i faget uden at have nogen faglig baggrund for det. Og så blev det jo fodbold og rundbold".

Fælles Mål var ifølge Preben Hansen med til at sikre en nødvendig kulegravning af idrætsfaget.

"Det kan godt være, at vi ikke arbejder efter de minutiøse mål mere, men vi fik lavet inddelingen i kompetenceområder, og det har været med til at skabe en tydeliggørelse af den røde tråd. Jeg synes, der var gode ting i det, for det var med til at lægge en ramme og en retning", siger Preben Hansen - og tilføjer:

"Og nu bliver jeg så lige lidt polemisk: Det var slut med at smide en bold ind i gymnastiksalen og sige 'hyg jer med den den næste times tid'. Faget er gået fra at være et aktivitetsfag til at blive et læringsfag baseret på aktiviteter og refleksion. Jeg kender altså ikke noget fag, der indeholder så meget dannelse, fællesskab og opdragelse. Hvor ellers opdager man, at Messi nok er vigtig for holdet - men at han jo ikke kan klare sig selv"?

"Kan ikke klares med venstre hånd"

Tidligere kunne idrætsfaget være en smule ringeagtet blandt nogle, men sådan er det ikke længere. Faget er i en positiv udvikling, og udfordringen nu er først og fremmest at holde fast med fokus på det faglige niveau, mener Preben Hansen.

"Nu er opgaven at holde fast. Og sørge for, at vi har gode linjeuddannede lærere, så faget vedbliver at være et fag. Vi kan jo ikke stå og snakke om faglighed i vores fag og så samtidig sætte nogle tilfældige lærere ind. De kan jo være fantastiske geografi- eller tysklærere, men jeg kan for eksempel heller ikke undervise i fransk, selv om jeg er en dygtig idrætslærer. Nu hvor det er et eksamensfag, så skal det være folk med kompetencer til det".

"Det er ikke et fag, man bare lige kan klare med venstre hånd. Og forældrene kan bedre forstå det med karakterer og eksamen end vores fine ord om læring, dannelse, holdfølelse og kropsforståelse", siger Preben Hansen.

På falderebet har han et enkelt godt råd til dem, der - stadig - kæmper for at få implementeret folkeskolereformens krav om 45 minutters daglig bevægelse i undervisningen. Undersøgelser har løbende vist, at her er lang vej endnu.

"Jeg tror, at det i fremtiden er vigtigt at få koblet idrætslærere på her. Jeg kan se på min egen skole, at de, der er hurtigst og bedst til at varetage opgaven med relevant bevægelse i undervisningen, er folk med idrætsfaglig baggrund - for man har så meget med i rygsækken".

Preben Hansens efterfølger som formand for fagligt udvalg i Dansk Skoleidræt er Malene Vissing Tønder.

Lærer mistænkeliggjort, fordi han går i bad med eleverne efter idræt