Med et nyt gratis læremiddel kan danske lærere tage eleverne virtuelt med i retten.

Danmarks Domstole udgiver nyt undervisningsunivers

Med et opdateret læremiddel med blandt andet opgaver, rollespil og quizzer vil Domstolsstyrelsen lære eleverne om retsvæsnets opbygning og historie. Lærer har været med til at sikre, at det kan tilpasses den enkelte klasse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Kend din ret' er titlen på Domstolsstyrelsens opdaterede læringsunivers, der henvender sig til undervisningen i samfundsfag i 8. og 9. klasse.

Rikke Klein er lærer og kandidat i didaktik fra DPU. Hun har været med til at udvikle opgaverne og lærervejledningen i det nye materiale gennem firmaet Made By Us.

Hun understreger, at fokus har været på at udvikle et materiale, der passer ind i skolehverdagen, men som samtidig er let for den enkelte lærer at tilpasse.

Blog: Tag klassen med i retten på Youtube.

"Materialet er bygget op om Fælles Mål, så det tager udgangspunkt i, hvad man skal igennem i undervisningen", siger hun til folkeskolen.dk/historieogsamfundsfag.

"Men det er også bygget op, så det er ret let at tilpasse til sin egen undervisning".

Skal kunne tilpasses den enkelte klasse

Klasser er ikke ens, og derfor skal man kunne arbejde på forskellige måder med materialet. Det skulle man gerne kunne mærke som lærer, at der er tænkt over, fortæller Rikke Klein.

Mens nogle opgaver er meget konkrete, lægger andre op til diskussioner på de helt høje nagler om for eksempel retfærdighed. Opgaverne kan løses enkeltvis eller i grupper.

I slutningen af hvert forløb er der selvtjekkende quizzer, men læreren kan let vælge en anden for for opsamling.

"Der er en del, man skal igennem på hjemmesiden, hvor man især får begreber på plads. Hvad forskellen er på en civil- og en straffesag, hvilken rolle de forskellige aktører har og så videre", siger Rikke Klein.

"Men læremidlet er desuden lavet, så man som lærer kan vælge, hvor meget i dybden man vil med et tema. Man kan vælge at bruge alle opgaver, eller man kan vælge at bruge enkelte af dem. Det er så at sige skalérbart alt efter, hvor meget tid man har".

Da forberedelsen røg, blev undervisningen mere lærebogs- og portalstyret

I fagportaler oplever Rikke Klein ofte, at forløb kommer med indbygget årsplan.

"Som lærer vil man allerhelst selv finde artikler, nyhedsklip og så videre selv, men tiden til den slags er der ikke på samme måde som tidligere. Her kommer det i en pakke, hvor det er tænkt ind i en skolehverdag, samtidig med at man selv føler, at man bygger sin undervisning og årsplan op", siger hun og tilføjer:

"Man kan plukke mere i helt aktuelle sager, når man når til at behandle magtens tredeling og retsvæsnet i sin undervisning".

Skal lære om demokratiets søjler

Merethe Eckhardt er udviklingsdirektør i Domstolsstyrelsen. Hun forklarer, at læremidlet er bygget op omkring tre temaer: Det historiske fundament for retssystemet, opbygningen af det og hvilke roller forskellige aktører spiller i en retssag.

"Magtens tredeling, retssystemet og individets rettigheder i det er en af de store søjler i demokratiet, så det vil vi gerne bidrage til, at alle kan lære om på en kvalificeret måde i skolen. Hvis man vil have, at folk skal stå vagt om og passe på demokratiet, så kræver det, at de kender og forstår det", siger hun og tilføjer:

"Vi har hverken en forestilling eller håb om, at alle oplever at komme ind i en retssal - tværtimod - men vi har et håb om, at alle har tillid til, at skulle de blive en del af en retssal, så vil de blive behandlet retfærdigt".

"Samfundsfag skal læres i virkeligheden" 

Hun understreger, at tanken bag materialet har været at trække på styrelsens resurser og viden om domstolene og oversætte det til et sprog, hvor det bliver vedkommende for eleverne.

"Så vi har vi lavet tre temaer, man kan beskæftige sig med gennem forskellige medier - artikler, billeder, film og lyd. Desuden er der materialer til læreren med forslag til, hvordan man kan sætte de byggeklodser, vi stiller til rådighed, sammen på en måde, så det passer til netop deres virkelighed", siger hun.

"Så det er et autentisk tilbud, der kommer fra domstolene selv. Det er skrevet af folk, der har tilbragt hele deres liv i systemet, men det er oversat til en skolekontekst".