Børneliv
0   12

Nyt læremiddel skal lære skoleelever at spotte gambling i computerspil

Den 9. oktober udkommer den 28. udgave af det ekstremt populære fodbold-computerspil, Fifa. Forud for det udgiver Center for Ludomani i samarbejde med Alinea et nyt læremiddel, der skal lære eleverne at spotte gambling-elementerne i computerspil.

Det er især de såkaldte loot boxes, hvor man i et spil køber en virtuel kasse, der indeholder tilfældige genstande i form af våben, figurer, udklædning og lignende, som kan være problematiske i computerspil. Uforudsigeligheden og håbet om, at en bestemt genstand kan have stor emotionel værdi for spillerne gør, at loot boxes læner sig op af gambling, forklarer Center for Ludomani i en pressemeddelelse.

Centret er begyndt at blive kontaktet af forældre, der er bekymrede for deres børns adfærd i forbindelse med computerspil. I Holland og Belgien er loot boxes  i f.eks. Fifa ulovlige, simpelthen, fordi man vurderer, at det er gambling til børn.

 

Virtuelle fodboldkort

I Fifa er loot boxene de såkaldte Ultimate Team-packs, hvor man som spiller - for rigtige penge - kan købe  pakker med spillerkort i håb om at kunne forstærke sit hold med en spiller som Messi eller Ronaldo. Ifølge Center for Ludomani omsatte Electronic Arts, der udgiver Fifa,  1,49 milliarder dollars i 2019 på Ultimate Team-funktionerne i firmaets sportsspil. Ultimate Team udgør dermed over en fjerdedel af Electronic Arts' samlede omsætning.

Center for Ludomani har i samarbejde med Lindhardt & Ringhofs undervisningsforlag, Alinea, udarbejdet undervisningsforløbet 'Gaming eller gambling?' for 4.-6. klassetrin, som udkommer i dag og skal lære skolebørn at kende forskel på gaming og gambling - og give dem redskaber til at forklare deres forældre, hvorfor det er sjovt at game.

Artiklen fortsætter under banneret

Undervisningsforløbet er gratis for skolerne. Det er et tværfagligt forløb tænkt til dansk og teknologiforståelse målrettet 4.-6. klassetrin, fordi det typisk er i den aldersgruppe, at børnene får deres egne devices for første gang.

Materialet er udviklet af Center for Ludomani og Forlaget Alinea og indeholder elementer og greb, som er kendt fra både gaming og gambling, samt et interview med Counterstrikeholdet Astralis om gode gaming-vaner. I et Pacman-lignende spil kan eleverne så teste deres nye viden.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.009 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
702 andre er allerede tilmeldt