Udeskole
0   9

Billedkunsten rykker ud

På Fjordbakkeskolens afdeling i Skærbæk har en lærer valgt at gennemføre billedkunst med sine elever trods nødundervisning. Med land art som emne er der ingen brug for billedkunstlokale og ingen redskaber, der skal afsprittes, før de skifter hænder.

Strandgæster i Skærbæk har i den seneste tid kunnet få en lille kunstoplevelse med hjem fra turen. 3. klasse på Fjordbakkeskolens afdeling i byen har nemlig brugt sandet som lærred og skabt kunst med sten, muslingeskaller, tang, og hvad de ellers har kunnet finde ved Kolding Fjord. Det kaldes land art, og klassens billedkunstlærer Bettina Kaufmann Michael har sat forløbet i værk.

»Jeg synes jo, det var oplagt, at vi skulle rykke billedkunstundervisningen udenfor, når nu vi skal holde afstand hele tiden, og vi har den skønne strand så tæt på vores skole«, fortæller hun og understreger, at man ikke behøver at bo naturskønt for at kunne kaste sig over emnet.

»Man kan skabe land art alle steder, også i en park eller en skolegård. Det handler bare om, at der skal være nogle blomster, blade, småsten - man kan bruge nærmest hvad som helst. Og det er ikke kun for indskolingselever heller. Man kan lave land art med alle klassetrin, det afhænger helt af, hvilke opgaver man stiller«.

Teamet valgte selv

Bettina Kaufmann Michael valgte at skrue forløbet sammen, så der blev mest mulig tid til elevernes praktiske arbejde. Det tog kun ti minutter at introducere eleverne til begrebet land art, og så har eleverne haft omkring 40 minutter at arbejde i.

Artiklen fortsætter under banneret

HVAD ER LAND ART?

• Land art er en kunstform, som genremæssigt ligger et sted mellem skulptur og landskabsarkitektur, og er en fjern fætter til street art.

• Naturen spiller en central rolle, enten i selve kunsten eller som kulisse, og det er ofte en del af værket, at det ikke skal vedligeholdes, men netop nedbrydes i naturen.

• Land art opstod i USA i slutningen af 1960'erne. Saype, et af land art-genrens store navne, har netop skabt værket »Beyond Crisis« på en mark i Schweiz som en markering af, at verden sammen skal komme igennem coronakrisen.

»Fordi vi skulle være udenfor, havde jeg printet og lamineret nogle fotos af land art-værker, som jeg kunne vise eleverne. Så stod jeg på en bænk, og de stod i en rundkreds med god afstand, mens jeg fortalte«, siger hun.

Under nødundervisningen har klassen været delt op i mindre grupper med to lærere på.

»Jeg viste eleverne nogle eksempler på, hvad land art kan være, både simple ting og mere komplicerede værker. Og så fik de ellers frie tøjler og indsamlede materialer. Bagefter fik de hvert et område på stranden, hvor de har måttet skabe deres værk. Inden for coronareglerne, selvfølgelig, så de ikke kom for tæt på hinanden undervejs. Min kollega sørgede for, at de havde vasket hænder, inden de kom ud til mig, og så arbejdede de sammen i små grupper. Og så skulle jeg selvfølgelig have dem til at vaske hænder, de vi var færdige, og de skulle hjem«, fortæller Bettina Kaufmann Michael.

Man er ikke forpligtet til at undervise i billedkunst som en del af nødundervisningen, men Bettina Kaufmann Michaels team har valgt at gøre det alligevel. Fjordbakkeskolens afdeling i Skærbæk opererer med selvstyrende team, som har fået udstrakt frihed til selv at indrette nødundervisningen.

»I mit team har vi valgt at satse på at undervise i de ting, vi er gode til og godt kan lide. Jeg er billedkunstlærer, så det var oplagt at bruge noget tid på det. Mine kolleger underviser også i musik og engelsk, og så har vi fået en kollega ind, som ikke normalt er en del af vores team. Hun arbejder med kodning, så der så vi vores snit til, at hun kunne gå ind og afvikle et forløb med børnene om det. Det fungerer så fint, og det er fedt for børnene, at de kan få prøvet noget helt nyt i denne her lidt mærkelige tid«, siger Bettina Kaufmann Michael.

Eleverne har selvfølgelig også de store fag som dansk og matematik for eksempel.

Stolte og glade elever

Hver gang billedkunstlæreren afvikler et land art-forløb med sine elever, bliver hun overrasket over, hvor kreative børn er.

»De får lynhurtigt gode ideer, og deres værker er meget forskellige i både motiv, stil og størrelse. Det er en god ide, at de lige får en fornemmelse for, hvad land art kan være, men det er ikke min oplevelse, at de kopierer de ting, de ser, tværtimod. De har deres eget udtryk og finder på nogle ting selv. Og børnene syntes, det var sjovt, og de glæder sig til at skulle af sted igen«.

Folkeskolen.dk/billedkunst

Det faglige netværk om billedkunst er for alle, der underviser eller interesserer sig for faget. I netværket får du ny faglig viden og inspiration til undervisningen. Du kan også dele dine erfaringer og holdninger til faget med de 1.521 allerede tilmeldte.

Næste gang klassen skal skabe land art, vil Bettina Kaufmann Michael give dem mere bundne opgaver.

»Min plan er, at de for eksempel laver alfabetet i forskellige materialer, og at vi tager billeder af det og hænger dem op i klasseværelset«.

Et af land arts særkender er, at værkerne forvitrer og forsvinder ret hurtigt. Det kan godt være lidt ærgerligt, hvis man har lavet et billede, man var særligt stolt af.

»Det er jo naturen, der bryder det ned - ud over at noget desværre kan blive ødelagt af forbipasserende - men sådan er det jo. Det er noget af det, jeg talte med eleverne om - at det er kunst, der ændrer sig med tiden«, fortæller Bettina Kaufmann Michael.

Derfor har hun også taget fotos af alle værkerne og printet dem ud til eleverne. Nu hænger nogle af dem på en dør til toilettet, og nogle hænger på biblioteket på skolen.

»Det er eleverne rigtig glade for. Der er også nogle, som har taget forældrene med på tur for at se værkerne. Så det er til glæde for mange«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.575 andre er allerede tilmeldt